Výzva Ledové vědro: soutěž celebrit, která nemá nic společného s dobročinností

22. 8. 2014 / Bohumil Kartous

The Guardian vydal silně kritický článek Petera Robinsona k aktuální kampani, která probíhá na sociálních sítích. Článek poukazuje na to, že je jistě záslužné snažit se získat peníze na něco tak závažného, jako je onemocnění motorických neuronů (ALS). Na druhé straně ale ukazuje na způsob, jakým dobře zmíněná kampaň zmutovala, díky sdílení na sociálních médií, v bizarní soutěž celebrit, nabývající tragikomických rozměrů. Autor připomíná svůj dva roky starý blog, v němž ironicky zpochybňoval vypovídací hodnotu hitparád ovlivňovaných obřími marketingovými rozpočty a sociálními sítěmi "z uzdy utrženou" posedlostí fanouškovských základen návrhem, aby muzikanti nahráli zvuk toho, když se vyprazdňují do žlutého kbelíku. Prodejnost těchto nahrávek by mohla být lakmusovým papírkem k tomu, aby se změnil algoritmus výběru skladeb do hitparád.

Autor klade tuto "kbelíkovou" paralelu v souvislosti s tím, že dne už v podstatě nenajdete celebritu, která by se nenechala polít studenou vodou, přičemž, jak říká autor, to každá z nich pojímá, jak je jejímu srdci blízké. A tak vidíme nepříliš zaujatého Davida Beckhama do půl pasu nahého (s vědrem nad hlavou) -- v pozici připomínající popravu, pozn. BK -, Lady Gagy v nesměle "uměleckém" pojetí (s vědrem nad hlavou), Davea Grohla oblečeného jako žena z filmu ze 70. let (s kbelíkem nad hlavou). Všeobecnou honbu celebrit za tím, aby se i oni mohli polít kbelíkem ledové vody staví do tragikomického světla tweet Olyho Murse (britská mainstreemová hvězdička), že i "on je připraven polít se ledovou vodou". Je to právě tento politováníhodný showbusinessový princip "je to sranda/je to na charitu", který nedovolí žádné celebritě odmítnout. S tím, že někteří účastníci vlastně nechtějí víc než zúčastnit se globální soutěže "mokré tričko".

Autor dále poukazuje na výsledek kampaně. Improvizace herce Charlieho Sheena, který si na hlavu místo ledové vody vyklopil 10 tisíc dolarů, které věnuje na výzkum léčby ALS , protože "led roztaje", na rozdíl od peněz. Autor dává tento akt štědrosti do souvislosti s tím, že pro člověka se stamilionovými příjmy je to naprosto nepodstatný drobek. Srovnává s příspěvkem jinak poněkud obscénního performera Stevea-O, který poukázal na ubohost částky, kterou se dosud podařilo, s "přispěním" stovek globálních celebrit, vybrat. "Nejsem zdaleka tak známý a bohatý, jako tihle lidé, ale udělal jsem dost, abych se vzdělal a věnoval 1 000 tvrdě vydělaných dolarů." Kampaň doposud přinesla 15 milionů dolarů, což je neuvěřitelně nízký "směnný kurz", pokud vezmeme potaz desítky milionů zhlédnutých vidí na Yotube. Kampaň děti v nouzi (Children in need), upozorňuje Robinson, získala v loňském roce pouze ve Spojeném království pětkrát tolik.

Celý text v angličtině ZDE.

Věrná ilustrace toho, jak se pro věc "nadchla" okresní liga českých lokálních celebrit ZDE.

Pozn. Guardian vydal tento text v rubrice Life&Style. Laskavý čtenář nechť srovná obsah podobných rubrik v českých médiích. Jde o stejně radikálně odlišný editorský přístup, jako v případě sémiotické analýzy v rubrice Sport. Konzumenti českých médií žel nemají možnost získat kritický odstup, a tak většině z nich nezbývá než se ve stavu stádního dojetí rozplývat nad věcí, jejíž smysl zapomenou s tím, jakmile kampaň během několika dní vyhoří...

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 22.8. 2014