Antiklerikální článek Jiřího Jírovce ukazuje základní neznalost biblické tématiky

25. 11. 2013

K článku pana Jírovce Víra. katolická církev, restituce jsem původně nechtěla dodávat nic. Z mého hlediska je totiž zmatený. Ale pak mi to nedalo. Jsou v něm totiž faktické chyby, píše Ludmila Kašparová.

V šestém odstavci nacházím větu: "Ježíš, jako vizionář, přišel s konceptem jednoho boha." Nepřišel. Jednobožství čili monoteismus se vyvinul v hebrejském společenství dávno před Ježíšem. Starý zákon to celkem dobře popisuje - Jahve jako bůh Izraelitů, Jahve jako nejvyšší z bohů obecně, Jahve totožný s jediným existujícím Bohem. Ježíš ale ruší formalismus původného hebrejského náboženství.

Hned o odstavec dál čtu: "Údajně se (bůh) zjevil Mojžíšovi, který, nedokonav zabití svého syna pro slávu boží, vrátil se mezi svoje ovečky s omezujícím desaterem." Mojžíš zřejmě neměl děti, aspoň se o tom v Bibli nemluví. Rozhodně se nedočteme, že by byl chtěl jakéhokoli potomka kohokoli z Hebrejů zabít pro slávu boží. Pan Jírovec měl asi na mysli Abrama-Abraháma, jehož příběh je ovšem vyprávěním o tom, že bůh lidské oběti nechce. Dovoluji si též polemizovat s tím, že Desatero je omezující.

V dalším textu se píše, že Pilát možná chápe, že "Kristem zjednodušená doktrína" pomáhá při zvládání mas. Kristus žádnou doktrínu nezjednodušoval. Viz výše.

Nakonec bych jen podotkla k tisícům obrazů Madon s Ježíškem, kdy "těžko najdeme obrázek z chalupy nějakého chudáka", že obrazů světců bylo v chalupách vždy dost. Jen prostě nebyly velkým uměním, ale to jejich tvůrci ani majitelé snad ani neměli za důležité.

A pokud chtějí Filipínci stavět katedrálu ve zničené zemi, asi ji potřebují. Třeba jim ta stavba dá naději. Nemůžeme všechno měřit jen materiálně, naděje je strašně důležitá.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 25.11. 2013