Britské listy v Jihlavě 5:
Člověk ryba
30. 10. 2013 / Sam Graeme Beaton
Schován v dopoledním promítání vedle jinde promítaného celovečerního filmu byl třiadvacetiminutový film slovenské režisérky Jany Minárikové Člověk ryba (v angličtině známý jako Homo Ciris). Tento fiktivně dokumentární film zkoumal život člověka, který strávil svůj život péčí o tropické ryby a sní o tom, že se také stane tropickou rybou. Racionálním zdůvodněním je, že ryby, o které se stará, žijí životem bez stresu a bez starostí, což je naprostým protějškem dnešního světa. Důsledkem je, že jedná co nejvíce jako ryba, krájí si potravu na nejmenší kusy, chodí plavat do bazénu a měří, jak dlouho vydrží držet dech pod hladinou (až po dobu pozoruhodných patnácti minut).
Je škoda, že na festivalu nebylo více filmů, které zkoumají linii mezi dokumentárním filmem a fikcí, což se každým dalším rokem stává výraznějším rysem kinematograafie. Toto byl příklad, kde to bylo uděláno dobře. Peter Šimun, který hraje hlavního hrdinu, je ve své roli nesmírně přesvědčivý: i když se možná občas smějeme jeho obsesím, jak si sám přeje stát se podvodním živočichem, nikdy ho ale nezačneme zesměšňovat za to, že má své sny. Je to klasický outsider, s níž publikum sympatizuje, až na hranici sentimentality. Napomáhá nám při tom i práce kamery: kontrast mezi tímto mužem, jak sedí sám v prázdném bazénu, hlavu v dlaních, zdůrazňuje jeho zoufalství nad světem, v němž žije a z něhož chce uniknout.
Na druhé straně, když se mu nakonec podaří dostat se k největšímu akváriu na světě, v Japonsku, tráví tam veškerý svůj volný čas a objímá akvárium naprosto přesvědčivým způsobem. Bylo by lehké si z našeho hrdiny dělat legraci, ale během celého setkání s ním upřímně doufáme, že najde skutečné štěstí tím, že se mu podaří stát se rybou, a to v kostce ukazuje, čím a proč je film Minárikové úspěšný. Když se magický realismus udělá špatně, je kýčovitý. Je to rys, který zničil mnoho filmů s dobrým potenciálem. Když se to udělá pořádně, diváci skutečně věří, že něco tak absurdního může mít základ v realitě.
Šimunův herecký výkon, kamera, která sleduje protagonistu zblízka i zdálky, a hudba od skupiny Slowlick se spojují a činí z filmu Člověk ryba zajímavé, humorné a hlavně zábavné dílo. Podle mého názoru to byl jeden z nejlepších filmů celého festivalu.
VytisknoutObsah vydání | Středa 30.10. 2013
-
30.10. 2013 / Hekrdla: Co bránilo sociálním demokratům nehašteřit se a Zemana využít ve svůj prospěch?30.10. 2013 / Sýrie: Mírové rozhovory budou opět odloženy30.10. 2013 / Zrušení ČSSD v Mohelnici je účelovým trestem za kritiku kandidátky a podporu předsedy Sobotky30.10. 2013 / Věděl Obama o odposlouchávání zahraničních politiků?30.10. 2013 / Ekvádor může zvážit Snowdenovu žádost o azyl29.10. 2013 / Jan ČulíkČeši od pádu komunismu vhodně využili svobody k vyvolávání vzájemné nenávisti29.10. 2013 / Trochu mě zamrazilo29.10. 2013 / Hrozí nám osud ODS29.10. 2013 / Jako trauma z války v Jugoslávii29.10. 2013 / Klidně ať se mezi sebou v ČSSD požerou29.10. 2013 / Už nebudu volit ČSSD29.10. 2013 / Většina obyvatel České republiky nejsou voliči levice29.10. 2013 / Začátek konce ČSSD29.10. 2013 / Vytvořit sdružení rozumných lidí do budoucna?15.9. 2013 / Hospodaření OSBL za srpen 2013