DOPIS PŘÍŠTÍMU MINISTRU ŠKOLSTVÍ
Nechte nás, prosím, učit!
8. 10. 2013
Vážený pane ministře,
v roce 1986 jsem nastoupila jako učitelka na svou první a současně i poslední školu. Zatímco já jsem vytrvala, ministři se střídali, a tak se přihodilo, že jste mým již 20. ministrem školství. Každý z Vašich předchůdců začínal v čele rezortu s přesvědčením, že vzdělávání rozumí a byl odhodlaný změnit školství k lepšímu. A tak jsme měnili a měnili. Namísto podtrhávání výchovných cílů barevnými pastelkami píšeme školní vzdělávací programy a vytváříme vlastní učební materiály. Sdružení rodičů a přátel školy jsme změnili na Kluby přátel školy, inovovali jsme dokonce i názvy předmětů, abychom vzbudili dojem moderní školy, píše Věra Křivánková.
Rozvíjíme u dětí kompetence, seč nám síly stačí, ale výsledkem je pouze klesající úroveň vzdělanosti naší mládeže. S ní však nepřímo úměrně stoupá počet dětí přijatých na maturitní obory. Pro jistotu byl zrušen vyšší stupeň obtížnosti maturitních zkoušek, vždyť studenti nezvládají často ani ten základní. Není divu -- pokud je na maturitní obor přijat žák, který absolvuje základní školu s řadou dostatečných, nebude dobře připraven ani na té nejkvalitnější škole.
Učňovské školství nám mizí v troskách a krajské úřady se, ve spolupráci s profesními svazy, snaží nalákat žáky do oborů, které se v kraji potýkají s nedostatkem odborných pracovníků. Za tím účelem byly vytvořeny finanční pobídky pro úspěšné studenty.
Dětí ubývá a tak optimalizujeme síť škol, jak to jen jde. Výsledkem jsou podivná seskupení nejrůznějších oborů pod hlavičkou jedné školy. Absolventi těchto škol potom, zejména při práci v zahraničí, obtížně prokazují svou skutečnou kvalifikaci.
Pane ministře, vím, že máte hodně starostí se sledováním správného vykazování čerpání peněz z evropských fondů a také NKÚ nebyl spokojen se zařazením 90 milionů Kč v účetnictví ministerstva za rok 2012. Jistě je však i Vašim cílem změnit školství k lepšímu. Mám za nás, řadové učitele, velkou prosbu: NECHTE NÁS PROSÍM UČIT ! Učitel není spisovatel, výkonný úředník, tvůrce digitálních materiálů či statistik. Je to především pedagog. Dejte nám jasná pravidla, která se nebudou každý druhý rok měnit, naslouchejte více učitelům a uvidíte, že to zvládneme.
Na naše současné školství sice není pěkný pohled, ale ještě není pozdě! Pokud začneme děti smysluplně vzdělávat a přestaneme vyhazovat miliardové částky za projekty jako "Počítače do škol", dočkají se naši žáci i hezkých učebnic, moderních pomůcek a hlavně učitelů, kteří se budou plně věnovat jen jejich rozvoji.
VytisknoutObsah vydání | Úterý 8.10. 2013
-
8.10. 2013 / Analýza o papeži Františkovi8.10. 2013 / Otevřme školy změnám, než z nich všichni utečou8.10. 2013 / Nechte nás, prosím, učit!8.10. 2013 / Číňané studují konzervativce Edmunda Burka8.10. 2013 / V Británii rychle klesá počet univerzit, kde se studují cizí jazyky a kultury jiných zemí8.10. 2013 / Petr JeníkParametry zákona o REFERENDU jsou zásadní, pane Okamuro, aneb aby se pojem přímá demokracie nezdiskreditoval stejně jako Věci veřejné8.10. 2013 / Zeman, Palestinci a Izrael7.10. 2013 / Boris CvekV ČR jsme zatím nevyužili standardní demokratický systém k potrestání politiků, jak se to děje na Západě6.10. 2013 / Boris CvekHlavním důvodem marasmu v ČR je, že voliči dosud politiky velkých stran nikdy řádně neztrestali7.10. 2013 / Jana Stoklasová přece jen dostala od ČEZu splátkový kalendář, avšak zálohu jí určili příliš vysoko5.10. 2013 / Evropská tragédie5.10. 2013 / Štěpán KotrbaRada České televize se odmítla zabývat stížností radního, České televizi teď hrozí správní řízení15.9. 2013 / Hospodaření OSBL za srpen 2013