Konec recese?

18. 9. 2013 / Pavel Táborský

V minulých dnech některé z našich informačních zdrojů oznámily, že se blíží konec recese. Toto sdělení, původně z oblasti ekonomické, by mohlo být v souvislostech zahájení volební kampaně pro řadu dychtivých čtenářů všech produktů propagačních pracovišť zvěstí neblahou. Kreativní tvůrci z PR agentur, případně tvořiví členové jednotlivých politických stran, totiž dovedou zřejmě za levný peníz produkovat přímo dokonalé recesní prostředí. Poslouží jim k tomu kromě jiného i drobné zhutnění volebních programů. Výsledek jejich práce se vyskytuje ve formě hesel, případně v podobě prostinkých všeobecných konstatování, na všech možných i nemožných plochách, buď aby inspiroval budoucí voliče, anebo také pobavil všechny neukázněné recesisty. V tom druhém případě vyplývá často možný humorný základ textů z kontrastu mezi předkládaným sdělením a tvrdou životní realitou.

Volební hesla mohou být mnohdy nejen zábavná, ale i užitečná, neboť ve své jednoduchosti skrývají údernou sílu. Zejména tehdy, jestliže jejich obsah zasáhne mysl nezkaženou přemýšlením. Pokud je navíc heslovitá podoba sdělení dostatečně často prezentována i prostřednictvím úst a tváří známých osob, pak bývá úspěch zaručen. Heslo se může stát pro slabší povahy berličkou bezpečně směrující jejich úvahy nánosem jiných podstatnějších informací.

Cesta od zaznamenání obsahu k jeho skutečnému pochopení však nebývá zdaleka přímočará. Vyhmátnout jádro sdělení dá někdy dost práce i zdatnému čtenáři. Kupříkladu volební závazek Dáme zemi do pořádku může být také chápán z globálního hlediska směrem k uspořádání celé chaotické přírody včetně nepříliš dokonalého geologického rozrůznění. I naplňování prvotního smyslu zadání tohoto kratičkého textu, by byl úkol vpravdě nadlidský, pokud ovšem není kalkulováno s pomocným zásahem shůry.

Sdělení Ano, bude líp už svou hovorovou podobou naznačuje, jak blízko mají autoři k problémům prostého lidu,  který vždy ocenil zdarma předloženou naději. Také je třeba pochválit vynalézavé propojení textu hesla s názvem strany, která takto projevuje výrazné prognostické schopnosti. Základ tohoto optimistického tvůrčího vzepjetí se ovšem opírá o věkovité lidové rčení Ještě nikdy nebylo, aby nějak nebylo.

Ve vojenství, případně v konspiračním provozu, bývalo zvykem, aby užívaná hesla měla dvě části - výzvu a následně odezvu. O tom, jaká bývá odezva na současná vyzvání, se statistiky nevedou. Dřívější letitá praxe z dob voleb nesvobodných, kdy tehdejší deníky musely zveřejňovat v soustředěné podobě všechna hesla žádoucí a tudíž doporučená, přispěla k snadné orientaci voličů. Snad i proto je většina z nich naprosto ignorovala. Jestliže by k podobnému soustředění heslovitých myšlenek přistoupily z finančních důvodů přes údajně končící hospodářskou recesi i současné politické subjekty, mohl by jediný propagační text s logy jednotlivých stran vypadat třeba takto: Hlavu vzhůru. Ano,bude líp. S lidmi pro lidi prosadíme dobře fungující stát a dáme zemi do pořádku. Volíme pravici. Víme, kam jdeme. Dokázali jsme, že to dokážeme. Myslíme to upřímně.

Číst volební programy není potřeba. Z jednoho listu, případně plakátu se dozvíme snadno vše potřebné. Ušetřené peníze z takto zavedené soustředěné propagace by mohly být směrovány třeba na nově zřízený fond péče o vysloužilé politiky.

V některých oblastech společenského života recese rozhodně nekončí. Naštěstí se zdá, že se jí bude v současných podmínkách i nadále dařit a tím pak nemalým významným dílčím podílem přispívat k dalšímu mohutnému všestrannému rozvoji naší pracně budované kapitalistické společnosti.

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 18.9. 2013