Finanční gramotnost
16. 9. 2013 / Rudolf Bláha
V době normalizace přicházel režim s různými náměty na zlepšení metod výuky. I matematiky. Kromě bombastického zavádění množin málem už od mateřské školy, přišli ti nahoře i s nápadem v matematice matematizovat reálné situace. Tady nešlo o to, co věděl každý kantor, že úlohy z praxe motivují nejvíce. Šlo o to, jako všude jinde, propagovat bolševické poměry. Nelépe z Rudého práva brát lživé údaje o růstu výroby a blahobytu v socialistickém táboře, zejména v SSSR, a zamotat je do přísně logické matematiky. Grafy úspěchů ze socialistického tábora tak v ukázkách mířily vždy nahoru. Kapitalisti byli vykreslováni grafy mířícími dolů.
Zdá se, že popřevratoví zlepšovatelé vzdělanosti nechtějí zůstat v ničem pozadu. V čem? Humanizováním výuky dějepisem, odbourání lidské intimity ve školním vyučování, důrazem na vzdělávání nevzdělavatelných. Zvláštním úkazem zlepšovatelského dění po převratu je vzdělávání k finanční gramotnosti. Prý si občané nedovedou rozložit výplatu na celé výplatní období a dostávají se snadno do dluhů. Téměř každý však ví, že tento problém není ani tak matematický, jako etický. Finanční matematika a ani deset vzdělávacích programů a vyučovacích předmětů oné gramotnosti vnucované školám nenadělá nic s tím, nebude-li se jedinec chtít podřídit mravním zásadám.
Následující úlohu si dovoluji předložit jako matematizaci skutečné události na počest zavádění výuky směřující k finanční gramotnosti:
Základní škola požádala kraj o mimořádnou dotaci. Po projednání jí bylo přiděleno 25 tis. korun na ekologii. Po termínu stanoveném pro vyčerpání a vyúčtování oznámili krajští úředníci, že si způsob užití peněz přijedou zkontrolovat.
Dvě paní účetní - kontrolorky ráno sedly do osobního auta a do 65 km vzdálené školy jely na kontrolu.
Náklady na kontrolu:
- 1. Porovnej v procentech velikost dotace s náklady na kontrolu.
- 2. Urči do jaké míry se celá akce slučuje se zdravým rozumem.
- 3. Pokud se ti zdá, že by se něco málo dalo zlepšit, zlepšení navrhni.
- 4. Vezmi seznam všech krajských pracovníků školského odboru, zejména těch, co vzdělávaní ku gramotnosti nejvíce prosazují, a pokus se odhadnout na základě výše uvedené úlohy jejich finanční gramotnost.
(Z cyklu Nejsme jako oni)
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 16.9. 2013
-
16.9. 2013 / Nový íránský prezident se zřejmě sejde s Obamou16.9. 2013 / Americká NSA sleduje mezinárodní platby16.9. 2013 / Falešné tóny české žurnalistiky ...16.9. 2013 / Poměrně většinový systém16.9. 2013 / Omezenost šéfa České lékařské komory15.9. 2013 / Štěpán KotrbaRada České televize se pomalu ale jistě odkopává jako lobbistická struktura ODS...15.9. 2013 / Anna Šabatová: Nenávist se nesmí šířit beztrestně15.9. 2013 / Fendrychův dvojí metr13.9. 2013 / První práce, první byt? S ODS určitě ne!13.9. 2013 / Ideální prezident Čechů je Pinochet!13.9. 2013 / Novináři byli zklamaní, že nás nikdo neumlčoval13.9. 2013 / "Po r. 1989 se list Mladá fronta transformoval"15.9. 2013 / Hospodaření OSBL za srpen 2013