Studentka důrazně varuje před Schwarzenbergem: Je to jedna velká manipulace

22. 1. 2013

Ta kampaň je dokonalá, spolupodílel se na ní výrazně marketingový génius David Černý. Je zajímavé, když rozebíráme třeba klipy, které TOP 09 použila před dvěma lety i celou vizuální část prezidentské kampaně, tak společným rysem je to, že jde o různé odkazy a reference na již existující propagandu či historické motivy, ve kterých se Karel Schwarzenberg do někoho stylizuje. A nehledí na to, zda jde o populárního zpěváka nebo masového vraha. Jde o vykrádačky, jež jsou sice povrchní, ale dokonale účinné.

Třeba volební klip TOP09, kde je Schwarzenberg kormidelníkem, který volá "jdeme do toho, je nás víc, než si myslíte", tak to je převzetí motivu ze slavného stalinského plakátu, na němž je Stalin vyobrazen jako kormidelník, který vede stranu sovětů od vítězství k vítězství (viz obrázek níže). Ve stejném videu je použitý i bolševický motiv vymetání nekalých živlů (kapitalistů, bankéřů, kněží) koštětem. Na sovětských plakátech vždy zametá Lenin, ve volebním klipu TOP09 vymetají námořníci admirála Schwarzenberga rudé a oranžové krysy z podpalubí. Fungovalo to skvěle tehdy i nyní.

V případě Karla pankáče jde o stylizaci do frontmana z kapely Sex Pistols, v jednom z předvolebních videí prezidentské kampaně je zase Karel stylizován do Reagana... Nekonečné převleky věčného politického turisty. Celkově jde o sofistikovanou manipulaci osvědčenými propagandistickými nástroji. David Černý je ovšem cynik, který se tím netají. Už v roce 1986 napsal vtipný umělecký Manifest Úchvatných, kde vyhlašuje konec umění a tvrdí: "Náš program je prostý: chceme prosperovat. Už jsme unaveni sklepními byty se studenou vodou. Teď chceme zasloužené bohatství, vily, auta a bazény." Cílem umění podle Černého není nic jiného, než "vydělávat prachy", což se mu po celé porevoluční období daří. Těžko mu tedy formu kampaně vytýkat, dělá dobře svoji práci.

Celý článek ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 22.1. 2013