Jsem pro restituci církevního majetku

15. 8. 2012

Jsem katolík, chodím do kostela i několikrát týdně, takže budu nejspíše označen za "praktikujícího katolíka". Nebudu předstírat, že rozumím právním otázkám a nechci se handrkovat o to, kolik se toho má vrátit, kolik vyplatit apod. Chtěl bych se vyjádřit k tomu co považuji za podstatné - odluce církví od státu, píše Slavomír Hořínka.

Připadá mi, že pozice odpůrců jsou v zásadě ideologické. Do nikoho nevidím, je to můj dojem. Přijde mi, že ti, kdo nechtějí, aby církve měly vliv na společnost, jim nechtějí za žádnou cenu dát do rukou prostředky, kterými by mohly disponovat. Lhostejno, jestli jim po právu náleží nebo ne. Docela nechápu, proč se to neřekne naplno. Místo toho upozorňují jen na chyby, které se v církvích samozřejmě jako všude jinde ve společnosti vyskytují.

Můj postoj je právě opačný. Zkuste se vžít do mé pozice katolíka v české společnosti. Platím daně, ze kterých se hradí potraty a jiné lékařské úkony, které jsou v rozporu s mým svědomím. Máme syna s Downovým syndromem a stát jej odmítá uznat za postiženého a prohlašuje o něm, že je dlouhodobě nemocný bez srovnatelných obtíží.

Naše děti budou s velkou pravděpodobností ve škole "krmeny" hodnotovým žebříčkem, se kterým se neztotožňuji. A tak dále, nebudu Vás zatěžovat.

V takové situaci říkám, že chci, aby církve měly finanční prostředky a mohly působit ve společnosti a byly co možná nejméně závislé na státu.

Chci aby existovala zdravotnická zařízení, kde se mě každý druhý doktor nebude ptát, jestli jsem věděl o tom, že jsem mohl svého syna zabít, ještě než se narodil (říkají tomu prevence), školy kam budou chodit moje děti, centra pro lidi na okraji společnosti, hospice... A nejen pro mě, ale pro každého bez rozdílu vyznání.

Nedělám si iluze, že by se hospodaření s nabytými majetky obešlo bez problémů. Katolíci (a myslím, že i jiní věřící) nejsou "lepší" než ostatní. Od toho je tu ale stát, aby to hlídal, ne? Ať je tedy na hospodaření církví stejně přísný dozor, jako na ostatní subjekty v tomto státě. Nebo toho stát není schopen a proto nemůže nic vrátit? Trochu absurdní, že?

Poslední, a nejhloupější věc je ta, že zákon prosazuje dnešní vláda, kterou považuji za šílenou. To je skutečně tragédie, jejíž důsledky nedokážu odhadnout. Proč se ale nevypořádala (jakkoli) s církvemi ČSSD když byla ve vládě ona? Že by bylo politicky výhodnější přesunout odpovědnost na pravici? Osobně si myslím, že dnes by se církve mohly vzdát minimálně části finančních náhrad a veřejnosti dát jasně najevo, že jim nejde o vyhloubení hlubokého příkopu ale naopak o stavbu mostů pomoci a porozumění. Otázka je, jestli by toto gesto bylo správně přijato. Dokážu si představit, že by pak odpůrci volali: Podívejte jak jim jde o ty majetky, už slevují, aby vyhandlovali alespoň něco!

Tolik můj osobní názor, neměl jsem v úmyslu nikoho urazit a jestli se tomu tak stalo, tak se omlouvám.

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 15.8. 2012