Hnusu navzdory

3. 5. 2012 / Michal Vimmer

Pražské ulice zamořily paranoidní pijavice a čínské mrtvoly. Vítejte v Praze, to je říše Svobody. Slepci, nevidomí spoluobčané a návštěvníci Prahy s těžkou vadou zraku jsou ušetřeni ojedinělé celopražské výstavy hnusu, který stoupá z podzemí metra a nepřehlédnutelně bije do očí z bilbórdů a reklamních ploch všude kam se podíváš.

Vyvolat všeobecnou nevolnost evokací pijavic v metru i na povrchu se řadu měsíců snaží samolepka (hle, nový význam slova?) zpodobující tvář světaznalé dámy s cigaretou, s výrazem únavy ze života, ale odhodlané sdělit svoji pravdu VŠEM. Všichni, kdo někdy vstoupili letos v zimě a na jaře do metra nutně, chtě nechtě vědí, že napsala knihu Paranoidní pijavice.

Kdo ví, proč se dámě s cigaretou dostalo tak masivní podpory (nebo tolerance) pražského Dopravního podniku ? (Vylepena je v metru vskutku VŠUDE).

Nakladatelství Pijavice si nicméně stěžuje, že reklama na Facebooku byla "cenzurována." Praha je evidentně nesmírně otevřené, vstřícné, kultuře nakloněné a velkorysé město, neboť pražským metrem jezdí reklama na undergroundové dílo Paranoidní pijavici/e bez jakékoli perzekuce dodnes.

Aby té krásy v Praze nebylo málo, po pěti letech se do Prahy vrátily čínské preparované mrtvoly. V roce 07 zabydlely Velký sál v Lucerně, letos hnízdí na Výstavišti. Reklama zvoucí k návštěvě zábavného masakru je velkoplošná i drobná, nepřehlédnutelná a všudypřítomná.

Výtvarník Roman Týc vyměnil v Praze pár sklíček na semaforech, o čemž by se sotva kdo dozvěděl nebýt toho, že byl za tento lokálně komunální zločin potrestán pokutou a měsícem vězení. Autobusák Roman Smetana počmáral v Olomouci volební bilbórdy a byl jménem republiky odsouzen. Pitevní reklama a pijavice na každém kroku a vagónu zjevně pražské obci nevadí, ty jsou v pořádku.

Tak vypadá veřejný prostor v režimu, kde všechno budiž soukromé, a mezi tím nachází se, dík blahovůli a lhostejnosti občanstva, prostor mrtvý. Křivé, neoliberální Svobodě navzdory je i letos v Praze jaro v květnu. Díky bohu - hnusu navzdory.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 30.4. 2012