Jednání o budoucnosti Národního divadla

1. 2. 2011 / Fabiano Golgo

Stovky umělců z Národního divadla a Státní opery pravděpodobně čeká v nejbližších sezónách konkurs, ve kterém mají obhájit své místo na první české scéně. Ministerstvo kultury v současné době zvažuje, že přemístí většinu operních a baletních představení do budovy Státní opery. V Národním divadle by se pak hrála zejména činoherní představení.

Ministerstvo přitom vidí v české metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor a budova Státní opery Praha je k tomuto účelu jednoznačně předurčena.

Otázkou také zůstává, co by bylo s mozartovskými operami tradičně uváděnými ve Stavovském divadle, scéně Národního divadla. Stavovské, původně Nosticovo divadlo pochází z konce 18. století a bylo určeno pro činohru a italskou operu. Stavovské divadlo se stalo součástí Národního divadla už po první světové válce.

Členové souboru činohry Národního divadla, mezi které patří Jiří Štěpnička, Vlasta Chramostová nebo Miroslav Donutil a další, Prohlásili, že si nepřejí spojení ND se Státní operou Praha a obávají se přetvoření Stavovského divadla ve výhradně mozartovskou scénu.

SOP dostala na sezonu 2010 od státu o přibližně 20 milionů korun méně než v 2009. Příspěvek na provoz pro rok 2011 byl stanoven na 117 milionů korun, poprvé v historii příspěvek nepokrývá ani mzdové náklady. SOP r. 2010 pracovala s rozpočtem 243 milionů korun, z toho činil 139 milionů korun příspěvek MK.

Ve středu 2.2.2011 umělci mají poslední setkání s koordinátorkou pro spojování Národního divadla a Státní opery.

V úterý 1.2.2011 dopoledne se skupina umělců sešla s lidmi z Ministerstva kultury a zde je svědectví jednoho přítomného umělce:

"Bylo to hlavně o činohře a pak hlavně o ničem. Ministry kultury Besser i náměstek Zdráhal, když mluvili, vyplácali čas na spoustu vágních (jak by řek Pepik) řečí a nic konkrétního neřekli. Předpokládám, že si Besser myslel, že když přijde a řekne - milí činoherci, ze Stavovského divadla Vás nikdo nevyhání, to je mylná interpretace mediálně zveřejněných informací, že je jako uklidní. A ono ne, oni se uklidnit nenechali.

Zkoumali dál, že když teda jako ve STD zůstanou a v budoucnu se tam uskuteční ta mozartovská staggiona, jak se tam spolu vejdou? Ono hrát Mozarty je jistě lukrativnější, takže si tam činohra zahraje o vánocích, nebo o nedělích jako za Tháma? K tomu už se zase MK vyjadřovat nechtělo a pořád do nekonečna opakovali, že jsme přeci na začátku diskuze. To tam zaznělo asi tisíckrát.

Pak se zved dirigent Petr Kofroň a poznamenal, že tedy toto pan ministr hlásá, ale v ND dochází k výměně šéfa opery a naprosto vážně je ustanovena pracovní skupina zabývající se slučováním opery ND a SOP. Na to Besser reagoval, že šéf SOP musel odstoupit pro neadekvátní rozpočtové vize, takže všichni zírali. Pak se vysvětlilo, že Besser spletl operu SOP a ND. A přehodil to na generálního ředitele Národního divadla Černého, že výměna šéfa je jeho věcí a Černý řekl, že se k tomu nebude vyjadřovat. A pak se zase pro velký úspěch zopakovalo, že jsme na začátku diskuze.

Besser tam také několikrát řekl, že Hermanovu studii si zadalo ještě předchozí osazenstvo MK a že navíc je tato studie jednou z mnoha dalších. A že nad těmito všemi studiemi se začnou scházet odborníci. (jsme přeci na tom začátku) Když se ho dramaturgyně činohry ptala, co jsou zač ty další studie a kdo se bude scházet a jaký bude další postup, Besser to celé zazdil s tím, že jí v podstatě řekl, "vy jste dramaturg, tak dělejte dramaturgii, vy jste herci, hrajte, nás nechte také dělat svou práci". Všichni strnuli, umělecký ředitel ND Dočekal zopakoval otázku a opět se z toho Besser vykroutil dalšími řečmi. Pak kecal něco o tom, že celé reformy vznikají z potřeby pohnout s kauzou 2 operní soubory v Praze a že si vlastně nikdo svou prací nesmí být jistý příliš, protože to pak přestává profesně růst. Na to několik přítomných orchestráků málem vyskočilo a vypadalo to, že ho půjdou zmlátit. To myslím, že Besser zabředl někam, na co fakt nebyl připraven, tak to Černý obrátil zase zpět - jsme tu dnes kvůli činohře a jsme na začátku.

Závěrem Besser řekl, že dotyčná Pepikova studie není brána jako model, podle kterého se budou věci odvíjet. Bohužel už se nikdo nemohl zeptat, tak proč pan Zdráhal všude cituje právě tuto studii, protože to Černý utnul - činohra musí začít se zkouškou.

Taky tam mluvil pan Kačer, jenže on už je opravdu hodně starý, navíc po nějaké těžké nemoci, takže to nemělo moc hlavu ani patu. A ještě závěrem Besser zopakoval to, co řekl již na začátku, že v různých médiích vycházejí různé interpretace "pravdy". A že co vydaly Lidovky a čeho se taky chytla ČT, je něco úplně jiného, než vyšlo v Hospodářkách. A právě závěrem zopakoval, že doporučuje pozornosti článek v HN od paní Resslové, že tam je opravdu vše objektivně popsáno. (No bodejť ne, že, když Resslová kandidovala za TOP09...) [úsměšek]

Čili takové veselé dopoledne. Ale myslím, že se Besser zapotil, aspoň to.

Taky vlastně řekl, že (protože seděli na jevišti jako při tiskovce a herci v hledišti), že v takovémto opačném řádu ještě nikdy neseděl. Ale pokud vím, tak ono ani v tom normálním řádu mockrát neseděl."

Zde je rozhovor s jedným nespokojeným členem orchestru Státní opery. Pochopitelně tento hudebník chtěl zůstat v anonymitě, proto je ve videu pouze slyšet.

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 1.2. 2011