3. 9. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 9. 2008

Tramvlaky

Často se o železniční dopravě mluví jako o zkostatnělém systému, který je drahý, všichni na něj doplácíme a tento systém bude často nahrazován silničním systémem, jako to bylo v USA v minulém století.Tyto názory se promítají i do návrhů brněnského nádraží, neboť nekteří architekti upřednostňují odsun hlavního nádraží kvůli jiným aktivitám, včetně jiných způsobů dopravy. Člověk cítí, že to prosazují především odpůrci železniční dopravy a lidé, kteří fandí jen automobilům a železniční dopravu považují za neblahou konkurenci.

Ale přetíženost silnic, hluk a smog na pozemních komunikacích přece jen velkou část obyvatel vrací k zastání železniční dopravy i do daleké budoucnosti.

Železniční tunely, které jsou a především vznikají mají jednu velkou přednost před silničními tunely. Neprodukují téměř smog, protože vlaky jezdí většinou na elektrický pohon. Je s podivem, že tyto tunely se nestaví. On hluk se zatím nedává na úroveň smogu, což je zřejmě chyba.

Praha bez publicity postavila tunel pod Vítkovem, čímž předběhla Brno s tolik publikovaným novým hlavním nádražím, které je zatím stále jen v hlavách projektantů.

Nové odstavné nádraží, ostatně staré v Brně ani nikdy neexistovalo, se staví v rámci nového hlavního nádraží, díky za ně. Ale stejně by se muselo jednou postavit a je nám slibováno, že na něj budou moci zajíždět i vlaky ze současného hlavního nádraží.

Je pravda, že autobusy do Prahy jsou rychlejší než vlaky, i když rozdíl se stále snižuje.

Je to vinou ale projetantů i ekonomů, protože koridor Praha-Brno přes Svitavy byl postaven pro rychlosti do 160 km, ale oblouky byly zachovány a nikdo si neláme hlavu, jak tyto oblouky narovnat. Pendolíno to samo o sobě nevyřeší. Jiná situace je na trati Brno-Bratislava, kde některé vlaky to dělají za téměř jednu a půl hodiny, zatímco autobusy jsou téměř o hodinu pomalejší. Je pravdou, že je rozbitá dálnice a je to částečná daň za rozbití společného státu. Ale i na trati Praha-Ostrava vítězí železnice.

Navíc vjezd dálnice do Prahy je přetížen a nikdy nevíme, co to s námi udělá. Zvláště když pragocentrizmus stále trvá na zařízeních, která by v Praze vůbec nemusela být.

Dle mého názoru Senát poslanecké sněmovny jako kontrolní orgán by neměl být v Praze vůbec. Je zpochybněna i funkce Národní knihovny a dalších institucí, které by v Praze vůbec nemusely být. Pak vzniká nepoměr nákladů na obyvatele mezi Prahou a malými obcemi, například Suchou Lozí, kdy na obyvatele Prahy jde zhruba desetinásobek z našeho rozpočtu proti malým obcím, což si žádný stát nemůže dovolit a propadáme se nadále ve státních dluzích.

Bohužel politické strany s ústředím v Praze nám nikdy nepřiznají pravdu. Vraťme se ale k tramvlakům. Jednou po tramvajových kolejích budou jezdit i vlaky, V jaké formě, to můžeme jenom tušit. My stále rozlišujeme tramvajovou a vlakovou dopravu. Doufejme, že v budoucnu se začne tato forma mísit. Čím dříve tím lépe.

Jižní větev VRT (vysokorychlostních tratí) v Brně toto mísení dopravy si časem vynutí. Žádný t.zv. architekt zatím nezaujal k rozhodnutí odpovědných orgánů k tomu, že VRT bude jen tečovat Brno v úrovni Heršpice-Modřice a nezaujal zásadní stanovisko. Většina těchto lidí o železniční dopravě totiž nemá ani páru. Osobně jsem na železnici pracoval v provozu deset let a účastnil jsem se dopravních průzkumů. Přesto uznávám, že nemám patent na rozum. Tramvlaky z vybudovaného nádraží Brno-jih ale budou nutností, nutností budou i železniční tunely, pokud Brno si bude chtít zachovat pozici metropole Moravy.

                 
Obsah vydání       3. 9. 2008
3. 9. 2008 Mnichov 1938: Výsledek slepé víry ve spojence a techniku Karel  Dolejší
3. 9. 2008 Sarah Palinová byla členkou secesionistické strany
2. 9. 2008 McCainova viceprezidentka pod tlakem médií
3. 9. 2008 Nervózní Bursík: beze mne se všechno zhroutí Milan  Daniel
3. 9. 2008 Tramvlaky Antonín  Žiška
3. 9. 2008 Jéde, jéde, poštovský panáček Ladislav  Žák
3. 9. 2008 Human Right Watch: Gruzie se přiznala k použití kazetových bomb
3. 9. 2008 O nedostatku zaměstnanců v době demografických změn, neboli Je nutné uznat znalosti starších lidí Uwe  Ladwig
3. 9. 2008 Medvěděv: Saakašvili je "politická mrtvola"
3. 9. 2008 Medveděv: EU ale nerozumí důvodům, proč se Rusko rozhodlo v Gruzii zasáhnout
3. 9. 2008 Ne všichni v Evropě budou reagovat stejně. Nastal boj o ropná koryta přežití.
3. 9. 2008 Zcela jiná válka, aneb jak to vidí Rusové
3. 9. 2008 Ukrajinský parlament bude vyšetřovat zbrojní dodávky do Gruzie
3. 9. 2008 Rozpadla se koalice na Ukrajině: Tymošenková ořezala pravomoci Juščenka, tomu hrozí odvolání
3. 9. 2008 Zbraně a plynovod pro Uzbekistán
3. 9. 2008 Citát dne (včerejšího) aneb z pralesa do Evropy
2. 9. 2008 Brabcův Máj je opravdu špatný film Jan  Čulík
2. 9. 2008 Film Občan Havel není urážkou české společnosti
1. 9. 2008 Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý film Jan  Čulík
3. 9. 2008 Evropské sociální fórum: Jiná Evropa je možná
3. 9. 2008 Proč být kvůli Rusku za pitomce?
2. 9. 2008 Rusové jednají na základě vůle obyvatel?
3. 9. 2008 K vyhnání Gruzínců z Abcházie došlo v letech 1992-93 v důsledku občanské války Štěpán  Kotrba
2. 9. 2008 Copak mají Spojené státy nárok odsuzovat humanitární intervence? Část 2. Daniel  Veselý
2. 9. 2008 Orwellova hypotéka Tomáš  Stýblo
2. 9. 2008 Být učitelem Miriam  Prokešová
2. 9. 2008 Šedá, praktická, omyvatelná... splachovací Ladislav  Žák
2. 9. 2008 Ti, kdo píší o Mnichovu, by neměli šířit rasistické stereotypy Boris  Cvek
1. 9. 2008 Nejmocnější sedlák zapráská bičem Přemysl  Janýr
1. 9. 2008 Našim vzdělancům, aneb recyklace zaostalosti Ondřej  Hausenblas
9. 8. 2008 Hospodaření OSBL za červenec 2008