3. 9. 2008
TramvlakyČasto se o železniční dopravě mluví jako o zkostatnělém systému, který je drahý, všichni na něj doplácíme a tento systém bude často nahrazován silničním systémem, jako to bylo v USA v minulém století.Tyto názory se promítají i do návrhů brněnského nádraží, neboť nekteří architekti upřednostňují odsun hlavního nádraží kvůli jiným aktivitám, včetně jiných způsobů dopravy. Člověk cítí, že to prosazují především odpůrci železniční dopravy a lidé, kteří fandí jen automobilům a železniční dopravu považují za neblahou konkurenci. Ale přetíženost silnic, hluk a smog na pozemních komunikacích přece jen velkou část obyvatel vrací k zastání železniční dopravy i do daleké budoucnosti. |
Železniční tunely, které jsou a především vznikají mají jednu velkou přednost před silničními tunely. Neprodukují téměř smog, protože vlaky jezdí většinou na elektrický pohon. Je s podivem, že tyto tunely se nestaví. On hluk se zatím nedává na úroveň smogu, což je zřejmě chyba. Praha bez publicity postavila tunel pod Vítkovem, čímž předběhla Brno s tolik publikovaným novým hlavním nádražím, které je zatím stále jen v hlavách projektantů. Nové odstavné nádraží, ostatně staré v Brně ani nikdy neexistovalo, se staví v rámci nového hlavního nádraží, díky za ně. Ale stejně by se muselo jednou postavit a je nám slibováno, že na něj budou moci zajíždět i vlaky ze současného hlavního nádraží. Je pravda, že autobusy do Prahy jsou rychlejší než vlaky, i když rozdíl se stále snižuje. Je to vinou ale projetantů i ekonomů, protože koridor Praha-Brno přes Svitavy byl postaven pro rychlosti do 160 km, ale oblouky byly zachovány a nikdo si neláme hlavu, jak tyto oblouky narovnat. Pendolíno to samo o sobě nevyřeší. Jiná situace je na trati Brno-Bratislava, kde některé vlaky to dělají za téměř jednu a půl hodiny, zatímco autobusy jsou téměř o hodinu pomalejší. Je pravdou, že je rozbitá dálnice a je to částečná daň za rozbití společného státu. Ale i na trati Praha-Ostrava vítězí železnice. Navíc vjezd dálnice do Prahy je přetížen a nikdy nevíme, co to s námi udělá. Zvláště když pragocentrizmus stále trvá na zařízeních, která by v Praze vůbec nemusela být. Dle mého názoru Senát poslanecké sněmovny jako kontrolní orgán by neměl být v Praze vůbec. Je zpochybněna i funkce Národní knihovny a dalších institucí, které by v Praze vůbec nemusely být. Pak vzniká nepoměr nákladů na obyvatele mezi Prahou a malými obcemi, například Suchou Lozí, kdy na obyvatele Prahy jde zhruba desetinásobek z našeho rozpočtu proti malým obcím, což si žádný stát nemůže dovolit a propadáme se nadále ve státních dluzích. Bohužel politické strany s ústředím v Praze nám nikdy nepřiznají pravdu. Vraťme se ale k tramvlakům. Jednou po tramvajových kolejích budou jezdit i vlaky, V jaké formě, to můžeme jenom tušit. My stále rozlišujeme tramvajovou a vlakovou dopravu. Doufejme, že v budoucnu se začne tato forma mísit. Čím dříve tím lépe. Jižní větev VRT (vysokorychlostních tratí) v Brně toto mísení dopravy si časem vynutí. Žádný t.zv. architekt zatím nezaujal k rozhodnutí odpovědných orgánů k tomu, že VRT bude jen tečovat Brno v úrovni Heršpice-Modřice a nezaujal zásadní stanovisko. Většina těchto lidí o železniční dopravě totiž nemá ani páru. Osobně jsem na železnici pracoval v provozu deset let a účastnil jsem se dopravních průzkumů. Přesto uznávám, že nemám patent na rozum. Tramvlaky z vybudovaného nádraží Brno-jih ale budou nutností, nutností budou i železniční tunely, pokud Brno si bude chtít zachovat pozici metropole Moravy. |