25. 6. 2008
Ad nestranná žurnalistikaLidé v ČR nedokážou připustit, že neexistuje jediná pravdaMyslím, že spousta lidí v České republice, a to zdaleka ne pouze novináři, nedokáže připustit, že neexistuje nějaká jedna pravá pravda o světě, dostupná nám lidem. Zejména v politice, která by přece měla být víc o důsledcích než o poučkách, je to potom do očí bijící. Když např. Miloš Zeman vyhrál volby, můj kamarád, spolubydlící na kolejích, chtěl emigrovat, protože byl přesvědčen, že bez Klause tu žít nebude lze. Všichni tehdy očekávali, co se vlastně stane, když zemi začne řídit ČSSD. Stalo se to, že uzavřela opoziční smlouvu - ale i kdyby měla silnou jednobarevnou vládu, nic zásadního by se nezměnilo. A v zásadě to platí asi i pro vládu, tvořenou dnešní KSČM (že jsem zásadním odpůrcem takové alternativy, to snad nemusím říkat). Totéž platí o radaru: ať tu bude nebo nebude (a já jsem PRO), nic strašného se nestane. |
Neříkám, že by lidé neměli mít názor, to naopak je podle mne důležité (i když ono mít názor a mít názor je hned několik různých věcí ), říkám spíše, že by se neměli BÁT jiných názorů a případného vítězství svých názorových protivníků. Prosazovat svůj názor by nemělo být postaveno na strachu a křeči, ale na přesvědčení, že je opravdu lepší, což se může ukázat jako iluze - nebo takové prosazování může trvat roky a procházet si svými porážkami. Občas mi píšou naštvaní odpůrci radaru, a pak jsou překvapeni, že z mé reakce nevyplývá opovržení, ale respekt a pochopení. Vážím si mnoha lidí, kteří mají zcela opačné názory, než mám já, ale - musím přiznat - nenaučil jsem se to ani doma, ani ve škole, ani mezi kamarády, ale vlastně až během vášnivých a nesmírně dlouhých (jen já jsem měl tuším přes 10 tisíc různých příspěvků) diskusí na křesťanském serveru ChristNet (účastnil jsem se asi 2002-2005). Asi nemusím zdůrazňovat, že náboženské (a s náboženstvím související, čili morální, politické, světonázorové) otázky patří k těm nejintimnějším, a proto diskusi a výměně názorů nejméně přístupným otázkám vůbec. Mezi elitou diskutujících nebyli 2 se stejnými názory, často to člověka mrzelo a štvalo, protože už už si myslel, že buduje "stranu" (já byl vždy na té liberální) proti jiné "straně", a pak ho nejbližší kamarád (hinduisto-katolicky orientovaný Slovák s těžce nemocnou, nádhernou bytostí, Maďarkou a kalvínkou, po svém boku, který pro rozvoj mého myšlení udělal stokrát víc než všechny školy, co jsem vystudoval, kromě toho, že mne chtěl "násilím" pokřtít v Dunaji - protože já jsem byl nekřtěný věřící a on pokřtěný nevěřící) "podrazil", protože zcela v duchu toho nejlepšího přátelství mu řekl, že s ním vlastně vůbec nesouhlasí. Jednou jsem šel v Olomouci s jedním asi padeátiletým fyzikem (samozřejmě opět z ChristNetu) na pivo, tento člověk vždy proti mně obhajobal konzervativní katolicismus a sv. Tomáše Akvinského, vlastně ani nevím, co nás názorově spojovalo, a přesto jsme byli (a myslím, že stále jsme) přáteli - tehdy, když jsme se vraceli z hospody, mne překvapil, jak při návštěvě katedrály kritizoval hroznou úroveň církevní hudby (u níž, přiznávám, jsem vždy usínal). Byli jsme prostě společností věkově, pohlavně, zkušenostně, profesně, názorově i geograficky (jeden z nás jezdil na setkání až ze Stuttgartu) rozmanitou, společností, v níž si člověk mohl uvědomit, že skutečná osobnost je názorově nezaměnitelná a že se dokáže sdílet právě proto, že nepodléhá stranictví, ale má zájem o jinakost toho druhého. Proto mi zásadně vadí komunismus, rasismus, nacismus a jiné formy toho nejtupějšího stáda a stádní nenávisti. |