5. 8. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
CzechTek 2005 - foto: Štěpána Kotrba
5. 8. 2005

Czechtek 2005: Vzpoura formou dávnověkého rituálu

CzechTek 2005 - foto: Štěpán Kotrba pro ČRo Online

Žijeme ve velmi fascinující době. Ve společnosti probíhají změny nosných ker, ale na povrchu to jaksi není znát. Všechno se děje pěkně pod slupkou elektronických výbojů nejrůznějších sítí. Jen sem tam probleskne čitelný kód z hlubin, takže se dá i leccos zajímavého usoudit. Něco takového se stalo. Jak jinak si lze vysvětlit, když establishmentový komentátor souhlasně cituje tvrdého kritika establishmentu, aneb když si Jiří Pehe notuje s Janem Kellerem?

Je to další zvláštní případ nezvyklé symbiózy, která se v závislosti na postoji k techno -pardon - tekno party vyskytuje. Kupříkladu takový Štěpán Kotrba sdílí v tomto ohledu velmi podobný názor s Václavem Havlem. Oba považují tenhle způsob odpovědi konzumentské masové pakultuře za šťastný. Ne tak Jan Keller, který v tom naopak nevidí více, než tupý produkt individualizovaného konzumentství a doporučuje účastníkům příští akce walkman. S Janem Kellerem se pak překvapivě ztotožňuje Jiří Pehe, který Kellera ve svém článku dokonce přímo cituje.

Ne že by se nenašel žádný rozdíl. Rozdíl je mezi nimi takový, že jeden to myslí skepticky a druhý to vlastně přijímá s úlevou. Levicový intelektuál přiznává bankrot a ten pravicový tedy může s pocitem radosti opominout ideologickou inkompatibilitu názorů a líčit účastníky Czechteku jako pouhé asociály. Tito lidé byli svým hypotetickým intelektuálním představitelem odmítnuti jako zoufalci bez náležitých představ a jsou předloženi k intelektuální popravě.

A ještě jeden rozdíl tu je. Zatímco Keller se snaží o věci přemýšlet v hlubších souvislostech, Pehe si vystačí s jednoduchým faktem zákonnosti či nezákonnosti.

Proto je v podstatě možné polemizovat jen s Kellerem, ačkoli i jeho hodnocení pochází odněkud "od boku".

Osobně si myslím, že se Keller mýlí v domněnce, že se v případě Czechteku jedná o exaltaci individualismu. Ta okázale chaotická (ve skutečnosti méně organizovaná) struktura připomíná něco již známého - pravidelné bourání času v rituálech mýtických civilizací. Sice monotónní, ale (!) maximálně intenzivní a hypnotizující kulisa (nikoli hudba v pravém slova smyslu) nebo stejně a ještě výrazněji působící narkotika, to všechno, včetně snahy "rozplynout v univerzu" otevřené přírody, ukazuje sice na touhu po prožitku, ale špatně se na to aplikuje Riesmanova davová individualizace. Tekno party je velice podobná rituálu.

Chaotické rituály měly funkci přervání plynutí času, který je z existenčních důvodů pro mýtus nebezpečný. Mýtické civilizace byly proto ahistorické a nepovažovaly plynutí času za vývoj, jak to s naprostou samozřejmostí děláme my. Právě v té ahistoričnosti může spočívat také důvod toho, proč někteří lidé inklinují k davovému rituálu. Může to být důsledek přesvědčení velké části západní společnosti o tom, že je historie skutečně u konce. Návrat k rituálu chaosu může být pro senzibilnějšího člověka "na konci historie" reakcí na tuto "skutečnost", která se projevuje jako regres na takovou civilizační úroveň, která odpovídá vnímání sebe sama ve vztahu k vnějšímu světu.

Mýtus byl absolutní po všech stránkách a jeho podstatou bylo, že neexistovala žádná jeho alternativa. V době na konci historie také alternativy chybí. My sice žijeme v epoše, kdy se otevřeně všechny možné alternativy řeší, ale nevyplývá z toho žádný přesně daný směr vývoje. Prostě někam směřujeme s celým tím složitým aparátem, kterým jsme se obklopili a který nám zajišťuje to demoralizující pohodlí.

Včetně vědy. Ta sice stále a stále odpovídá na nové a nové otázky, ale zároveň tím individuu bere možnost dojít někdy skutečného poznání sebe sama. Jsme sice schopni střílet po kometách, ale v sobě se nevyznáme o nic lépe, než naši předci, ačkoli toho víme nesrovnatelně více o sobě.

Proto by se také nikdo neměl nechat mást náklonností těchto lidí k high technology. Otázka používání nástrojů jakékoli kvality tady nehraje žádnou roli.

Protože tedy není možné se poznat a není možné nechat se o něčem absolutním přesvědčit, je velmi těžké v takovém stavu vědomí považovat plynoucí čas za vývoj. Proto se lidé na tekno party nechtějí na nic ptát, ale jen pravidelně bourají ten nastartovaný, ale nenaplněný princip plynoucího času, pojímaného jinak jako vývoj k nějaké metě. Meta není. A neexistuje-li meta, nemůže dobře existovat ani metafyzika, tedy něco mimo naši silně organizovanou materii. Tekno party je pouhá rezignace na tento stav, a proto se na něj Jan Keller zlobí.

Havel má pravdu v tom, že je tato společnost, alespoň z hlediska té slupky elektronických výbojů, dost cynická, tedy necitlivá. Keller má zase pravdu v tom, že tato party je jejím produktem. Pravdou je však také to, že z existence této "subkultury" nehrozí establishmentu větší nebezpečí než střet fyzického charakteru. Proto může Pehe rozvíjet jakési podivné teorie o asociálnosti, kde srovnává účastníky Czechteku se skinheady, přičemž mu vychází vždy to stejné. Problém je v tom, že jednoduchostí jeho rovnice lze srovnat v podstatě cokoliv, takže kdybychom si do ní dosadili třeba tunelující manažery, korumpované politiky nebo lidi jezdící po dálnici 180 km/hod, vždycky bychom došli k výsledku "asociál". Kdo není asociálem, ať hodí kamenem.

Žijeme opravdu ve fascinující době, kdy se mládí nenese na žádné ideologické vlně, nečte Marcuseho a neposlouchá Pink Floyd, ale svou "vzpouru" uskutečňuje formou dávnověkého rituálu. Někteří intelektuálové se s tím velmi špatně vyrovnávají, ať už kvůli padlému praporu historie nebo kvůli svátosti občanského soužití. Tekno party by si tedy měla vybrat: buď ujistí konformisty, že se není čeho obávat nebo sdělí své dostatečně revoluční politické požadavky. Jinak se asi intelektuálně nezavděčí.

                 
Obsah vydání       5. 8. 2005
6. 8. 2005 Válka idiotů Štefan  Švec
7. 8. 2005 Ministr Bublan v Otázkách Václava Moravce opět lhal
6. 8. 2005 Zemřel Robin Cook
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Vzpoura formou dávnověkého rituálu Bohumil  Kartous
5. 8. 2005 Paroubek: "V jednotlivostech proto mohlo přirozeně dojít i k excesům" Jiří  Paroubek
5. 8. 2005 Paroubek: "Je potřeba oddělit zrno od plev !" Jiří  Paroubek
5. 8. 2005 Paroubek: "Zásah policie u Přimdy byl oprávněný!" Jiří  Paroubek
5. 8. 2005 Pan Kolberk se mýlí: Ke kulturním akcím není zapotřebí žádného povolení Jan  Rovenský
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Akce nebyla legální Pavel  Kolberk
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Svobodný festival pod politickým nátlakem Ondřej  Kopáček
4. 8. 2005 Czechtek: Amnesty International kritizuje českou vládu
5. 8. 2005 Británie: Dva muži postaveni před soud pro vraždu studenta
4. 8. 2005 Zawahiri: "V Londýně dojde k dalším atentátům"
5. 8. 2005 Američtí piloti jsou dodnes hrdi, že svrhli atomovou pumu na Hirošimu
5. 8. 2005 Čína a Spojené státy se spojily proti reformě RB OSN
5. 8. 2005 Británie: Studentům bude trvat 15 let, než splatí dluh za vysokoškolské studium
5. 8. 2005 * * * J. H. Krchovský
5. 8. 2005 Skandál v pařížské márnici mrtvých andělů Josef  Brož
5. 8. 2005 Tachovsko a Londýn: dva případy policejní brutality Thomas  Franke
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Pár spratků se chtělo poprat s policisty, a tak se poprali Petr  Švec
5. 8. 2005 "Léčbu" neopakovat! Petr  Wagner
5. 8. 2005 Už zase bijou děti Štěpán  Kotrba
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Čtvrteční demonstrace v Plzni... Jan  Rovenský
5. 8. 2005 Pokud chce někdo teknaře postavit mimo zákon, musí ten zákon vydat
5. 8. 2005 Paroubek přišel do funkce nepřipraven Darius  Nosreti
5. 8. 2005 Czechtek 2005: NeNeNeNeNeNeNeNe Oldřich  Průša
5. 8. 2005 Černá se to, černá Václav  Dušek
5. 8. 2005 Pár techno paradoxů Patrik  Nacher
4. 8. 2005 Důkaz brutality Policie ČR?
4. 8. 2005 Český rozhlas spustil o CzechTeku na internetu speciál Štěpán  Kotrba
4. 8. 2005 Strana jménem Czechtek Jan  Wagner
4. 8. 2005 Británie šokována rasistickou vraždou studenta
5. 8. 2005 Obětí fanatiků jsou téměř vždy nevinní lidé Jaroslav  Foldyna
4. 8. 2005 Za lepší vztahy mezi Čechy a Rakušany
5. 8. 2005 Hlasy odporu Laith  Al-Saud
4. 8. 2005 Lze předejít dalším bitvám mezi policií a účastníky CzekTeku? Antonín  Slejška
4. 8. 2005 Budoucí elita národa
4. 8. 2005 Před působností zákonů nikam neutečeš Michael  Kroh
5. 8. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 19. - 25. července 2005
5. 8. 2005 c23chtek 2oo5 SUMMARY
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005

DIY, tekno a CzechTek RSS 2.0      Historie >
6. 8. 2005 Válka idiotů Štefan  Švec
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Pár spratků se chtělo poprat s policisty, a tak se poprali Petr  Švec
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Akce nebyla legální Pavel  Kolberk
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Svobodný festival pod politickým nátlakem Ondřej  Kopáček
5. 8. 2005 Tachovsko a Londýn: dva případy policejní brutality Thomas  Franke
5. 8. 2005 Czechtek 2005: Vzpoura formou dávnověkého rituálu Bohumil  Kartous
5. 8. 2005 Paroubek: "Zásah policie u Přimdy byl oprávněný!" Jiří  Paroubek
5. 8. 2005 Czechtek 2005: NeNeNeNeNeNeNeNe Oldřich  Průša
5. 8. 2005 "Léčbu" neopakovat! Petr  Wagner
5. 8. 2005 Pokud chce někdo teknaře postavit mimo zákon, musí ten zákon vydat   
5. 8. 2005 Paroubek: "Je potřeba oddělit zrno od plev !" Jiří  Paroubek
5. 8. 2005 Paroubek: "V jednotlivostech proto mohlo přirozeně dojít i k excesům" Jiří  Paroubek
5. 8. 2005 c23chtek 2oo5 SUMMARY   
5. 8. 2005 Paroubek přišel do funkce nepřipraven Darius  Nosreti
5. 8. 2005 Pár techno paradoxů Patrik  Nacher