9. 10. 2003
Husákova kolona jezdila méně arogantně |
K úvodníku v BL od Jakuba Žytka ZDE bych chtěl uvést, že svádění některých dnešních nedostatků na bývalý režim, v tomto případě na Husáka, není vždy oprávněné. Za Husákova prezidentování jsem se poměrně často pohyboval po Praze a několikrát se mi podařilo jeho autokolonu spatřit. Byla vždy stejná a chovala se také vždy stejně. Jako první jela Tatra 613 v barvách VB s rozsvíceným pouze modrým majákem, která zapínala sirénu jen v nutném případě. Jako druhý jel vládní ZIL, v němž seděl vzadu prezident, a to obvykle sám. Jako třetí jeli v černé "šestsetřináctce" nejspíš nějací ostrostřelci. Ministry i (výše postavené) tajemníky ÚV KSČ jsem vždy viděl jet bez modrých světel a bez policejního doprovodu. Je ovšem pravda, že vládní Tatry 613 s SPZ začínající AA nemusely přesně dodržovat dopravní předpisy, ale pokud vím, měly jen nepatrný počet nehod, protože jejich řidiči byli důkladně vybíráni a vycvičeni. Dnes ministři jezdí po Praze téměř vždy se zapnutou sirénou, ale je pravda, že dnes je provoz mnohem hustší a normálně by asi nic nemohli stihnout. Nakonec třeba francouzští ministři jezdí také s policejním doprovodem. Zato asi před třemi roky jsem viděl prezidentskou kolonu, jedoucí od Prašného mostu nahoru, a to za velmi mírného provozu. Byla to vyjící smečka asi šesti policejních motocyklů a tří policejních aut se zapnutými modrými majáky a asi tři auta civilní, v jednom z nichž seděl prezident. Chování Husákovy kolony bylo proti tomu velmi decentní. A jednu zajímavost nakonec. V listopadu 1989 jsem jako řidič tramvaje na vedlejší pracovní poměr dával v Praze přednost vozu americké velvyslankyně, která měla v chladiči svého vozu dvě blikající modrá světla. |