3. 7. 2003
Obří potravinářská firma donucena zahájit boj proti obezitěKraft, druhý největší světový výrobce potravin, se obává, že by se mohl v Americe stát terčem žalob za obezitu, a tak se rozhodl snížit obsah tuku a cukru ve svých výrobcích a zmenšit prodávané porce.
|
Firma Kraft, výrobce sýra, čokolády Toblerone a desertů Bird's tento týden oznámila, že změní složení svých výrobků po celém světě, aby byly zdravější. Očekává se, že totéž učiní mnozí další výrobci potravin, protože se obávají soudních procesů od obézních zákazníků, podobným procesům, kdy kuřáci v Americe mnohokrát úspěšně žalovali tabákové společnosti. Rozhodnutí firmy Kraft, která je pobočkou mezinárodní tabákové firmy Philip Morris, přichází v době, kdy se zákazníci, trpící stále ve větších počtech cukrovkou, srdečními chorobami a rakovinou, způsobovanými obezitou, začínají obracet na soudy a obviňovat potravinářské společnosti a řetězce, prodávající tzv. "fast food", z toho, že je vinou právě těchto firem, že ztloustli. Někteří kritikové to hodnotí jako cynický pokus firmy Kraft vyhnout se sporům se soudy, avšak po světě existuje sílící znepokojení ohledně rostoucího množství obezity. Světová zdravotnická organizace varovala, že více než miliarda dospělých lidí má nadváhu a nejméně 300 milionů osob je obézních. Obezita se vypočítává prostřednictvím tzv. indexu tělesné hmoty, váha dané osoby v kilogramech se vydělí její výškou v metrech na druhou. Index tělesné hmoty nad 30 se považuje za obezitu. Ve Spojených státech je v současnosti podle odhadů 127 milionů lidí obtloustlých, 60 milionů obézních a 9 milionů vážně obézních. Osm set britských rodičů označilo loni v průzkumu potravin výrobek jménem Dairylea Lunchables od firmy Kraft za nejhorší možné balíček pro děti k obědu do školy. Sunny Delight, pomerančová limonáda, kterou vyrábí firma Procter and Gamble, se také umístila jako nejhorší výrobek. Ve Spojených státech přestane také firma Kraft inzerovat své potraviny ve školách pro děti. Restaurace McDonalds čelí nyní v USA žalobán od celé řady obézních dětí, které tvrdí, že se staly obětí marketingové kampaně u McDonaldů, protože prý až pozdě zjistily, že firma prodává nekvalitní stravu. Namísto bramborových hranolků začíná firma McDonalds ve Spojených státech letos v létě zákazníkům nabízet alternativu - sáček s čerstvým, rozkrájeným ovocem. V Evropě vzrostl za posledních deset let počet obézních osob o 40 procent. Nejvíce tlustých lidí je v Jugoslávii, tam je 40 procent žen a 35 procent mužů obézních. Podrobnosti v angličtině viz ZDE |