2. 4. 2003
Dálnice D-47: Hejtman Tošenovský varuje vládu před hazardováním s důvěrou lidíPondělní rozhodnutí vlády o vypovězení smlouvy se společností Housing & Construction o výstavbě osmdesátikilometrové dálnice D-47 z Lipníku nad Bečvou do Ostravy a k česko-polské hranici bylo v Ostravě, kam ho přijeli hned po zasedání kabinetu osobně zveřejnit premiér Vladimír Špidla a ministr financí Bohuslav Sobotka, přijato s nadějemi, ale i zklamáním a velkými obavami.
|
Toto rozhodnutí se v kraji už několik dnů očekávalo a minulý čtvrtek se k situaci vyjádřili i členové zastupitelstva Moravskoslezského kraje, kteří jsou, stejně jako veřejnost, znepokojeni neustálým odkládáním termínu vládního rozhodnutí o způsobu realizace a termínu zahájení výstavby dálnice D-47. Podle jejich názoru je takový postup v zásadním rozporu s dřívějším usnesením vlády o vytvoření základních podmínek pro omezení vlivu dopadu restrukturalizace těžkého průmyslu pro zastavení dramatického růstu nezaměstnanosti a vytváření podmínek podpory rozvoje Moravskoslezského kraje. Nejvyšší orgán krajské samosprávy od vlády důrazně požadoval, aby jednoznačně a závazně rozhodla o způsobu a především termínech výstavby dálnice D 47, s dokončením výstavby nejpozději v roce 2008. "Další prodlužování nejasností kolem výstavby dálnice zhoršují mezinárodní prestiž České republiky, ale zejména mají výrazně negativní dopad na mnohé rozvojové aktivity v Moravskoslezském kraji. Proklamace o zájmu a pomoci našemu kraji bez jasných rozhodnutí jsou již hazardováním s důvěrou lidí zde žijících," uvedli ve svém usnesení. Moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský o tom v pátek informoval předsedu vlády. Při pondělní návštěvě Ostravy premiér Špidla veřejnost ujistil, že dálnice bude stát nejenom o rok dříve, ale bude dokonce o čtyřicet miliard levnější. Podle premiéra hodlá vláda financování stavby, jejíž náklady vyčíslila na více než 47 milionu korun, pokrýt vydáním státních dluhopisů. Proto vláda zároveň schválila i návrh zákona o emisi obligací v maximálním rozsahu, tedy 47,6 miliardy. Špidla dále informoval, že vláda jedná také o možnosti vzít si úvěr od Evropské investiční banky. V nejvýchodnějším a nejlidnatějším regionu republiky po této zprávě však zavládlo zděšení. Dva roky se zde o dálnici bez výsledku debatuje a jenom plíživě se staví několik míst v krajské metropoli, přestože ji bývalý premiér Miloš Zeman od roku 1999 zahajoval už dvakrát. Vládní zmocněnec pro severní Moravu Vítězslav Zamarský neskrývá své znepokojení: "Tu nejde jenom o to se sem pohodlně dostat. Je to současně brzdou celé řady aktivit investorského typu. A pak je to signál, že se nedrží slovo. Důvěra v podnikání je akt číslo jedna," míní. Bohuslav Sobotka připustil, že financování dálnice z vlastních zdrojů bude mít vliv na zadluženost země. "Jedná se však o tak strategický projekt, že jsme se k tomuto kroku přesto rozhodli," podotkl ministr financí. Vláda bude mít podle něho nyní stavbu zcela pod kontrolou. Přílišný optimismus vládních představitelů nesdílí krajský hejtman Evžen Tošenovský. "Postoj vlády k výstavbě dálnice D 47 je pro mne nepochopitelný. Proč již takovéto stanovisko vláda nezaujala před dvěma lety? Měla by si uvědomit, že tak popírá rozhodnutí předchozí vlády, a tímto jej tedy označuje za chybné. Je potřeba také říci, že toto chybné rozhodnutí bude ve svém důsledku stát zhruba tři čtvrtě miliardy korun," prohlašuje hejtman. Nevěří, že lze dodržet avizovaný termín dostavby dálnice D 47 do roku 2009. "Vláda bude nucena žádat o úvěr, což je, myslím, povinen schválit Parlament České republiky, také musí být vypsáno nové výběrové řízení. Odhaduji, že to může trvat minimálně dva roky a za následující čtyři roky dálnici nikdo nepostaví. Mám vážnou obavu, stejně jako zastupitelstvo kraje, které na svém 15. zasedání přijalo k problematice dálnice D 47 usnesení, že se zde skutečně hazarduje s důvěrou lidí. Je nezbytně nutné, aby vláda jednoznačně předložila další garantovaný postup výstavby dálnice D 47 s reálnými termíny," míní hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský Vypovězení smlouvy se společností H&C přivítal ostravský primátor Aleš Zedník. "Pokud kabinet nastolil cestu k urychlení výstavby dálnice jsem jenom rád," prohlásil. Současné obavy šířící se v regionu by mohla rozptýlit pouze důsledná kontrola jasného a adresného harmonogramu stavby této strategické komunikace. Ostravský senátor Václav Roubíček k současným problémům okolo stavby dálnice do Ostravy říká: "Každé posunutí prodražuje stavbu dálnice a dále komplikuje život v tomto regionu. Usiluji o to, aby stavba byla zahájena co nejdřív a byla také co nejdříve ukončena." |