Britské listy


pátek 25. května

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby K pornografické výstavě, která právě skončila v Rudolfinu:
  • Bettina Rheims a Serge Bramly - I.N.R.I, aneb kýč jako evangelium dneška - polemika s Martinem C. Putnou (Jan Paul) Když je případů brutalizovaných dětí větší počet, společnost klidně spí:
  • O Jiřím Szutovi: Fabiano Golgo odpovídá Ondřeji Čapkovi Česká televize:
  • Televizi nerozumím, tak bych měl zřejmě být také jmenován do Rady ČT (Vladimír Bernard)
  • Střet o Českou televizi - střet o demokracii (Martin Stín) Reakce:
  • Milan Knížák je vysoce tolerantní a má hluboké znalosti o umění (Martin Stumpf, Národní galerie) O motorkách:
  • Vladimíru Železnému: Nova zkreslila obraz motorkáře (Ivan Mladenov) Evropská unie:
  • Jaký bude podíl ČR v případě jejího začlenění do EU na jejích rozhodovacích mechanismech? Mizivý (Vladimír Hudeček) Diskuse o Jiřím Szutovi, brutalizovaných dětech a Fabianu Golgovi pokračuje:
  • Piš dál své jedy, Brazilče! (Jan Mezdříč)
  • Nelidští Češi a Fabiano Golgo (Vlasta Leporská)
  • Odpustky za 100,-Kč a Fabiano Golgo (Štěpán Kotrba) Skepse vůči možnosti cestovat časem:
  • Okurková sezóna mimo sezónu a jiné objevy (Václav Pinkava)
  • Cestování časem je nemožné (Luboš Motl)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • O motorkách:

    Vladimíru Železnému: Nova zkreslila obraz motorkáře

    Ivan Mladenov

    Vážený pane řediteli,

    nedá mi to, a musím reagovat na reportáže, odvysílané na TV NOVA ve dnech 21. a 22. 5. 2001, týkající se motorkářů.Na začátku chci podotknout, že používám jak motorku, tak i automobil, a že tudíž mohu na věc pohlížet z obou úhlů.

    Takže k věci. Na obou reportážích mě zarazil fakt, jak jednostranný, zkreslující a zavádějící je jejich obsah. Je jistě pravda, že na motorkách se jezdí občas rychle, občas riskantně a nebezpečně, a že občas dojde k nehodě, kterou zavinil motorkář a která pro něj téměř vždy dopadá hůř než pro řidiče automobilu.

    Je ale nesmysl tvrdit, že motorkář je nebezpečný, zákeřný šílenec, toužící ohrožovat nebohé řidiče a ostatní účastníky silničního provozu.

    Je totiž stejně tak pravda, že existuje nepoměrně větší množství (samozřejmě úměrné většímu počtu automobilů) nehod a odstrašujících příkladů, kdy se jedná právě o řidiče dvoustopých vozidel.

    Jsem si jist, že porovnáním počtu nehod motocyklistů a automobilů bychom se dostali k relativně naprosto srovnatelným výsledkům.

    Nedodržování maximální povolené rychlosti je problém všeobecný a tudíž nemá smysl zdůrazňovat to u motorkářů. Navíc ti jsou si velmi dobře vědomi své zranitelnosti a vysokou rychlost vnímají jednoznačně intenzivněji, na rozdíl od mnohých řidičů, kteří se dostanou k rychlým a pohodlným vozům, kde si rychlost, jakou se pohybují, většinou neuvědomují.

    Další kapitolou je chování ve městech. V přeplněných a zacpaných ulicích celkem pochopitelně dochází k předjíždění kolon vozidel, a nutno podotknout, že jako všude ve světě. Když pominu fakt, že se jedná v drtivé většině případů o vozidla už stojící, že je motorka předjíždí po levé straně, že mnohem hůř se chovají různí kurýři na skútrech a jízdních kolech, a že to je opět motorkář, který v případě střetu dopadá nesrovnatelně hůř jak po stránce fyzické, tak po stránce majetkové újmy, zbývá jen hrstka příkladů, kdy se jedná opravdu o nebezpečné a ostatní lidi ohrožující situace.

    Narážkou na majetkovou škodu jsem se dostal k další nepřesné a zcela zřejmě úmyslně použité informaci o "mnohasettisícové" ceně motocyklů. Odhaduji, že tak 70 - 80% majitelů silných motorek jezdí na ojetých strojích, jejichž cena se pohybuje řádově od 60 do 160 000,- Kč. Navíc i ceny motocyklů nových se většinou pohybují kolem 300 - 400 000,- Kč. Pokud je nyní srovnáte s cenami automobilů, musíte sám uznat,jak je nesmyslné popisovat motorkáře jako boháče, kterým na třítisícových pokutách naprosto nezáleží.

    Také mě zaráží chování a výpověď lidí, kteří v popisovaných šotech vystupovali jako motorkáři. Nevím, jestli šlo o záběry ilustrační, nebo náhodné, ale pro člověka znalého věci to působilo velmi podivným dojmem. Určitě není pro Vaše reportéry problém, najmout nebo přemluvit někoho, aby udělal to, co se jim hodí do záběru a co působí dostatečně dramaticky. Je to efektivnější, než celý den čekat a číhat na nějakého provinilce. To chápu. Kampak se ale poděla objektivita, pane řediteli? Navíc člověk, který se holedbal, že 150 kilometrová rychlost na dálnici je nuda, a že běžně jezdí 230 a 240km/h, zřejmě neví, že s Yamahou V-max,u které stál a které se to mělo zřejmě týkat, je téměř nemožné takových rychlostí dosáhnout, navíc s absencí ochranných prvků, chránících jakkoli jezdce před náporem větru. Tohle ale samozřejmě řadový divák netuší.

    Závěrem bych chtěl jen říci, že Vaše zpravodajství pomalu, ale jistě získává přídomek bulvární. Myslíte si, že je únosné, aby byla objektivita příspěvků podřizována jejich účelu a většímu kusu Vašeho pomyslného "koláče"? Myslím, že jediné, čeho v tomto případě dosáhnete, je zhoršení vztahu motorkář vs. automobilista a jen další zvýšení dopravních nehod, zaviněných oběma stranami a způsobených vzájemnou rivalitou.

    Neočekávám, že tento příspěvek ve Vašem pořadu zveřejníte, protože evidentně nezapadá do obrazu, kterým chce Vaše TV působit, ale doufám, že se nad ním a nad možnými dopady Vaší práce alespoň zamyslíte.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|