14. 2. 2002
Takhle, prosím, ne! Hrubě manipulativní propaganda v ČTNevím, jak si Česká televize představuje dokument, natož dokument natočený nezávislými tvůrci. Ale pořad Chaos, odvysílaný ve středu 13. února na ČT1, bych za něj neoznačil.
Chaos totiž byl vše, jen ne nezaujatý dokument. Je trochu zvláštní, pokud se sedm statečných sejde ve střižně a všichni mají naprosto stejný, uniformní, stereotypní pohled na celou krizi už od zimy 2000. Nešlo o dokument, šlo o jednostrannou propagandu, navíc hrubě manipulativní. Novinářská práce je hledání pravdy ve střetu kritických, opačných názorů. To jaksi chybělo už výběrem autorů "dokumentu" i diskutujících.
|
Jak může Česká televize nazvat toto dílo sedmi režisérů dokumentem? Od kdy má dokument "filmové" titulky (Vladimír Železný v roli volaného ředitele, i když to bylo vtipné - ale patří to k pořadu, který má dokumentovat, tedy zachycovat nestranně, bez emocí, nějaké události, a dále je rozvíjet)? Od které doby je pro dokument normální, že vytvoří černá (Železný, Hodač, a spol.) a bílá (partyzáni ve velíně) políčka, přičemž jednu stranu jednoznačně protěžuje, respektive táhne v její prospěch několikrát po sobě, i když to pravidla hry nepřipouštějí? Copak je v dokumentu na místě emocionální manipulace diváka pomocí zpomalených záběrů, prostřihů mezi jásajícím svorným davem a "samotinkými vojáky v poli", mezi žvanícími poslanci a modlitbou na náměstí? Co si mám jako divák myslet o šikovném střihu, kdy vzbouřenci vlastně vůbec neudělali nikdy nic špatně, a proti jejich osobní statečnosti byly dávány do "kontrastu" činy lidí kolem Hodače (uzavření velína, výpovědi)? Kam zmizel Ruml ve spacáku, jak se správně otázal Ondřej Neff v následné debatě? Vypískávání Dědečkové a Jacques Rupnik ovšem nechyběli... Rovněž titulky, sloužící k "vysvětlení" nebo jakémusi posunu v dokumentu byly napsány velmi účelovým jazykem, jazykem zájmového školení lidstva... DebataNaštěstí po této hrůze následovala o mnoho lepší diskuse, vedená Václavem Moravcem, zkušeným moderátorem BBC (dokonce i pro tento pořad zvolil svůj obvyklý formát, známý z Interview české redakce BBC). Za dobu, co ČT podobné typy pořadů vysílá, šlo patrně o nejlepší relaci. O to víc zamrzí celkem zbytečná možnost diváků napsat svůj názor e-mailem, když tyto reakce kameramani ČT zabírali velmi hloupě. Horší umístění obrazovky s reakcemi než za zády účastníků už televizní pracovníci najít nemohli. Navíc reakcí zveřejněno moc nebylo. Moderátor Moravec byl skutečně nezávislou personou, diskutující dostávali rovnocenný prostor, a za některé vyloženě slabé okamžiky mohli především oni sami, viz Vieweghovy zcestné povídačky bez nějakého závěru. Na diskusi mne zaujala ještě jedna věc - katastrofální řešení studia, ale to už je u ČT normální. Jakási abstraktní fialovomodrá kulisa, účinkující sedící na překližkových praktikáblech nebo bedýnkách (!!!) a zrcadlová plocha, no fuj... Ano, Jiří Balvín má co zlepšovat. Chtělo by to začít hned, zatím to na zlepšení příliš nevypadá. |
Obsah vydání | 14. 2. 2002 | ||
---|---|---|---|
14. 2. 2002 | Občanské sdružení Grébovka: Budou Havlíčkovy sady i nadále přístupné veřejnosti? | ||
14. 2. 2002 | CIA a Pentagon už připravují válku proti Iráku | ||
14. 2. 2002 | Islámský fundamentalismus není tradiční náboženství | ||
14. 2. 2002 | Jaké vyvodí Balvín z odvysílání pořadu "Chaos" důsledky? | Radek Batelka | |
14. 2. 2002 | Návštěvník v (ruském) Izraeli | Miloš Zahradník | |
14. 2. 2002 | Nejsou lidi? Opatrné změny v České televizi | Jan Čulík | |
14. 2. 2002 | Bojovníci z al Qaedy unikli do Perského zálivu přes Írán | ||
14. 2. 2002 | Měla by být zrušena CIA? | Miloš Kaláb | |
14. 2. 2002 | Takhle, prosím, ne! Hrubě manipulativní propaganda v ČT | Filip Rožánek | |
14. 2. 2002 | Studenti neprojevují zájem o znalosti | Jiří Tulka | |
13. 2. 2002 | Senátoři Unie svobody chtějí zrušit trestní stíhání za pomluvu | ||
9. 2. 2002 | Podáváme žalobu na Úřad pro ochranu osobních údajů za nezákonné utajování informací | Tomáš Pecina | |
21. 1. 2002 | Příspěvky na investigativní práci Britských listů |