12. 12. 2001
Věříme svým médiímCentrum výzkumu veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd zpracovalo pravidelnou zpětnou vazbu pro kolegy PR-novináře. Již několik let z ní vyplývá, že Češi VĚŘÍ svým médiím. Sedmdesát procent je alarmující číslo, i když sem tam stoupne či sem tam zase klesne. Moje babička říkávala, že věřit znamená ho... vědět. Měla pravdu.
|
Tabulka 1: "Lidé se o současném dění dozvídají hlavně
ze sdělovacích prostředků - z tisku, rozhlasu a z televize. Vyberte prosím, jak jste na tom Vy
osobně."
Sloupcová
procenta, velikost statisticky náhodné chyby +- 3
% Z hlediska sociálně demografického rozvrstvení se ke skupinám s užším informačním zázemím ("mám oblíbené noviny,stanici...jimž většinou věřím) řadí především mladí do 20 let (37 %). Z hlediska vzdělání je pro postoj k médiím rozhodující maturita: ti, kteří jí nedosáhli, se více orientují jen na určité tituly či stanice, lidé s vyšším vzděláním naproti tomu častěji usilují o jejich konfrontaci. Nedůvěřivý postoj je pak typický pro občany pouze se základním vzděláním. Vysokou nedůvěru médiím jsme dále zaznamenali u příznivců KSČM (32 %) a u těch, jimž není blízká žádná politická strana. Podle toho, jaké noviny, televizní či rozhlasovou stanici považují dotázaní za nejdůvěryhodnější výsledky naznačily, že:
Analýza názorů na zpravodajství a publicistiku médií ukázala, že veřejnost vysoce (70 %) věří pravdivosti zprostředkovaných informací (tab.2).
Tabulka 2: "Zamyslíte-li se nad zpravodajstvím a
publicistikou našich sdělovacích prostředků, řekl byste,
že..."
|