Evropská dopravní kuriozita zůstane za evropské peníze zachována
27. 10. 2016 / František Řezáč
aneb jak se drbat pravou rukou za levým uchem.
Mapa původního vedení trati
V tomto článku jsem napsal mimo jiné toto: „Město Plzeň není přeťato jen řekou Mží, ale také dvěma kdysi průmyslovými územími bývalé Škodovky, na mapě vlevo, a pivovarem s městskou teplárnou, na mapě vpravo. Areál bývalé Škodovky bez možnosti průjezdu měří od města na západní okraj čtyři kilometry…“
Tento areál nebyl a není jen překážkou dopravy silniční, ale také dopravy železniční. Kdysi zde rozvoji železniční sítě nic nebránilo. Jak ukazuje nákres do historické mapy z poloviny 19. století, vedly obě tratě, tzv. Mostecko-Březenská (oranžově) na Domažlice a tzv. Dráha císaře Františka Josefa (zeleně) na Cheb, územím polí a luk. Pro úplnost je zakreslena modře i trať Plzeň – Železná Ruda.
Škodovka se původně rozprostírala na sever od chebské trati. Bylo zde dokonce i nádraží, jehož výtopna byla zbourána teprve nedávno. Slavná je odtud fotografie z návštěvy císaře France Josefa někdy před 1. světovou válkou. Vše se změnilo poté, co Škoda koupil i pozemky na jih pro další rozvoj podniku. Tím se ocitla část trati na Domažlice v obezděném (Škoda vlastnil cihelnu) území.
Vyřešilo se to tak, že se postavila v koridoru chebské trati vpravo ve směru z města ještě jedna kolej. Která z koridoru stoupá a u Skvrňan se elegantně „přesmykne“ přes most doleva směrem k původní trati za areálem Škoda. Tak to vypadá dodnes
Nákres dnešní situace:
(Na současné mapě bod 2, viz fotografie u železničního přejezdu ve Skvrňanech). Z úseku (od bodu 1 k bodu 3 na současné mapě) domažlické trati se stala škodovácká vlečka pro dopravu mosteckého uhlí do elektrárny ELÚ III a výrobků Škoda ven z areálu k železniční síti.
Plzeň Jižní předměstí, doleva dříve na Domažlice, dnes na vlečku Škodovky:
Tuto funkci vlečka z důvodu přechodu elektrárny na kapalné palivo, dopravované potrubím a z důvodu dopravy výrobků z nynějšího areálu nákladními auty téměř úplně ztratila. Nicméně zachovalé a částečně z obou stran oplocené kolejiště tam je. Hezky je vidět z mostu k plzeňské Techmánii, viz fotografie.
Zachovalé a málo využívané vlečkové kolejiště původní trati na Domažlice:
Avšak historie „přesmyku“ neskončila ve dvacátých letech. Nejdřív byl z jižní části areálu vybudován od elektrárny tunel pod chebskou tratí k hutím na severní straně, které dnes mají ruského vlastníka. Takže vzniklo mimoúrovňové křížení tří kolejí. A aby se to nepletlo, celé toto dopravní monstrum doplnil ve třicátých letech minulého století silniční most podle projektu ing. Faltuse, první svařovaný příhradový most v Československu. Ten tam trčí (viz foto) bez užitku, jelikož nájezdová rampa na jižní straně byla zbourána a na severní straně se pomalu rozpadá tzv. Tobogán, betonová konstrukce, překonávající ve dvou závitech výškový rozdíl obou stran.
Evropská dopravní kuriozita: Nejvýš bývalá silnice, pod ní kolem pomalované zdi trať na Domažlice, pod ní dvojkolejka na Cheb a pod ní ještě neviditelný tunel vlečky:
Zde se vlečka vrací k původní trati:
Tato evropská dopravní kuriozita zůstane při blížící se rekonstrukci trati na Domažlice zřejmě zachována. Podle projektů SŽDC ZDE se bude rekonstruovat stávající „přesmyk“. Faltusův most bude snesen a město Plzeň pro něj hledá další umístění a využití jako lávky pro pěší a cyklisty. Tak ty tři koleje nad sebou tam budou dál, může si nostalgik povzdechnout.
Jenže laik a šťoural se ptá: Musí tomu tak opravdu být? Musí být ona z nouze kuriozita pietně zachována jako svědectví někdejšího vítězství soukromých zájmů nad veřejnými? Nestálo by to za zamyšlení politiků a úředníků, jestli by nešlo vést rekonstruovanou železnici v její původní stopě?
Neušetřilo by se přitom několik desítek, možná stovek milionů korun, také z evropských fondů?
Určitě se najde dost důvodů, proč to nejde a proč se musí „přesmyk“ i s okolními demolicemi při rekonstrukci zachovat. Důvody nebudou technické, ale po výtce úřední. Taky stavební firmy si víc vydělají. Mluvil jsem o tom s projektanty a ti se srdečně smáli - proč by byli sami proti sobě, když mají procenta z nákladů na stavbu?Tak už to u nás chodí…
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 31.10. 2016
-
31.10. 2016 / Uprchlíci nejsou problém. Problémem je identita Evropy31.10. 2016 / Moderní rozhodovací metody bulvárního tisku31.10. 2016 / Británie: Řidič kamionu, který usmrtil čtyři lidi, protože se díval za jízdy na mobil, dostal 10 let31.10. 2016 / Karel DolejšíStudená občanská válka: Globalismus, nacionalismus a Mariánský příkop mezi nimi28.10. 2016 / Etnicky se nepovažuju za Čecha31.10. 2016 / Štefan Švec: Jak sundat Zemana31.10. 2016 / Miloš Zeman se chová jako buran, ale...31.10. 2016 / "Islámský stát" míří do Afghánistánu31.10. 2016 / Hospodaření OSBL za říjen 201631.10. 2016 / Patří Rusko do Evropské unie?31.10. 2016 / Alžírsko: Nový odrazový můstek pro migranty do Evropy31.10. 2016 / FBI obdržela soudní oprávnění zkoumat emaily Clintonové, šéf FBI je obviňován, že porušil zákon31.10. 2016 / Turecko zatklo šéfredaktora opozičního listu Cumhuriyet31.10. 2016 / Začíná proces s pravicovým populistou Wildersem29.10. 2016 / Proč lidem zbytečně předepisujeme všechny ty léky?28.10. 2016 / Jan ČulíkKdyž vám střechu nad hlavou bere exekutor a nemáte co jíst, Krausův protizemanovský apel vás opravdu osloví...29.10. 2016 / Ještě po čtyřiceti letech se ve Vietnamu rodí děti zřejmě postižené americkou chemickou zbraní Agent Orange28.10. 2016 / Je to hezké, ale...29.10. 2016 / Čelní američtí Demokraté obvinili šéfa FBI z protizákonného ovlivňování prezidentských voleb27.10. 2016 / Premiér Sobotka dal Jiřímu Bradymu vyznamenání28.10. 2016 / Michal Kocáb: Podporujeme prohlášení herců a divadel27.10. 2016 / RRTV: Je naprosto v pořádku, že Show Jana Krause byla jednostranně protizemanovsky zaujatá27.10. 2016 / Jan ČulíkUž to opravdu stačilo. Jak Zeman, tak pražská kavárna se chovají jako nebezpeční šílenci28.10. 2016 / Británie a Francie porušily lidská práva: vylákaly nezletilé uprchlíky z tábora v Calais a pak je opustily28.10. 2016 / Francie ustoupila mezinárodnímu tlaku a postarala se o opuštěné uprchlické děti z Calais30.10. 2016 / V Itálii došlo k dalšímu silnému zemětřesení