Kdyby nebylo Václava Havla, museli bychom si jej vymyslet
6. 10. 2016 / Daniel Veselý
Oslava nedožitých 80. narozenin Václava Havla by za ideálních podmínek mohla představovat vhodnou příležitost, jak bez zbytečných příkras a zkreslení zhodnotit osobnost bývalého prezidenta. Podle očekávání se tak nestalo. Vedle křečovitého kultu Václava Havla, jejž pěstují veřejnoprávní sdělovací prostředky či periodika z Bakalovy mediální stáje, sílí i jakýsi antikult, který se vyznačuje stejnou úporností a iracionalitou. Jde pochopitelně o spojité nádoby a zároveň pozoruhodný sociologický jev.
Kult Václava Havla se
začínal vytvářet již během života bývalého prezidenta, a to poměrně nesoudným
způsobem. To zákonitě vyvolalo negativní reakce u jinak smýšlející části české
společnosti. Tito lidé, aniž by dokázali dekódovat iracionální aspekty tohoto
kultu, začali vnímat osobnost zesnulého prezidenta mnohdy s vyhroceným
despektem, až zuřivou nenávistí. Snahy po objektivním hodnocení osobnosti
Václava Havla šly stranou, třebaže nezanikly úplně.
Na Václava Havla
v předlistopadovém období je možno bezesporu nahlížet kladně - tehdy
kriticky reflektoval jak tehdejší marasmus normalizačního bezčasí, tak excesy
zahraniční politiky Spojených států. Po vstupu do nejvyšších politických pater
však tato jeho přednost, jež neobsahovala ideologický filtr, poměrně záhy
zmizela. Není třeba do omrzení opakovat onen proslulý Havlův výrok o „náletech a bombách, jejichž povaha je výlučně
humanitární“, neboť Havlova podpora pro ničivé západní vojenské invaze a
vměšování se do záležitostí suverénních zemí je konzistentní počínaje jeho projevem v Kongresu
Spojených států v únoru 1990 a konče jeho voláním po intervenci NATO v Libyi v březnu
2011.
Nelze přirozeně oddělit
Havlovo působení na domácí scéně a v zahraniční politice, ať již mluvíme o
jeho květnatě stylizovaných textech a výrocích, v nichž Havel apeluje na
pravdu, společenský soulad, toleranci a mír, či o jím proklamované nutnosti
dodržovat lidská práva.
Zatímco Havel-disident
dokázal bez zásadního škobrtnutí snoubit své myšlenky a konání, Havel-prezident
v tomto ohledu selhal, budeme-li vycházet z dostupných faktů a nikoliv z mytologizující adorace či slepého zatracování.
Nekritické vyzvedávání
reálně působících politiků na jedné straně a jejich bezuzdné zavrhování na
straně druhé se přirozeně míjí s meritem věci, tedy střízlivým hodnocením
jejich myšlenek a činů. Udržování kultu a antikultu Václava Havla je známkou
nevyspělosti a bezradnosti české společnosti, která osciluje mezi vzdušnými
zámky, aniž by si byla schopna připustit, že skutečná síla měnit věci k lepšímu
či naopak k horšímu leží pouze v jejich rukou. A k tomu není třeba
vytvářet kouřové clony, za něž zbaběle ukrýváme své úzkosti a strachy, které
jsou dnes tak příznačné pro značnou část české společnosti.
Vytisknout