Privatizace železnic v Británii byla "naprostým selháním"

25. 8. 2016

V souvislosti s kontroverzí týkající se předáka Labouristické strany Jeremyho Corbyna se v Británii dostal znovu do ohniska zájmu médií strašlivý stav zprivatizovaných britských železnic.

Jeremy Corbyn se nechal cestou vlakem na politickou akci z Londýna do severní Anglie asi před čtrnácti dny nafilmovat, jak ve vlaku sedí na zemi u záchodu, protože je "narvaný" a nebylo údajně místo kde si sednout. Ve videoklipu natočeném na zemi u záchodu Corbyn požadovat znárodnění soukromých britských železnic.

Na to reagoval zuřivě Richard Branson, vlastník železniční společnosti Virgin, jíž Corbyn cestoval na sever Anglie. Branson na Twitteru zveřejnil fotografie z videozáznamů vlakových kamer, na nichž údajně Corbyn prochází železničními vozy, v nichž je spousta prázdných míst. Členové Corbynova týmu se hájili tím, že na vlak byl prý skutečně "narvaný" a že na snímcích z železničních vozů není vidět, že na údajně prázdných sedadlech seděly děti, atd. Corbyn pak dodal, že neúspěšně hledal dvě místa vedle sebe, aby ve vlaku mohl na stejném místě sedět s manželkou. Britský úřad pro ochranu soukromí občanů hodlá Bransona vyšetřovat za to, že protizákonně zveřejnil záběry z vlakových kamer.

Corbynova kampaň tvrdí, že incident posílil jeho popularitu, protože rozšířil do všeobecného povědomí, že britské železnice jsou špatné a je nutno je znárodnit, což si přeje většina britských občanů. Jak uvedla BBC, pro podnikatele, jako je Branson, není radno pouštět se do sporů s politiky, protože většinou v takových sporech vždycky prohrají.

V důsledku incidentu vyslala řada sdělovacích prostředků své novináře, aby zjišťovaly, zda jsou britské vlaky skutečně "narvané" a nedá se v nich sedět. Požádali taky veřejnost, která pravidelně jezdí vlakem, aby poslala své svědectví, a většina lidí svědčila, že navzdory nesmírně drahému jízdnému jsou poměry v britských vlacích skutečně otřesné.

Občané, kteří dojíždějí každodenně do Londýna vlakem za prací, platí za roční jízdenku neuvěřitelné částky více než 7000 liber (asi 225 000 Kč) ročně. Přitom většinou při dojíždění do práce stojí ve vlaku narvaném jak sardinky.

58 procent britských občanů si v současnosti přeje, aby byly britské železnice znárodněny. Soukromé železnice totiž stát dotuje obrovskými částkami, v současnosti po odečtení inflace osmkrát vyššími než za doby, kdy byly britské železnice státním podnikem.

Problémem podle kritiků je, že tím stát financuje dividendy akcionářů soukromých železničních společností, jen málo z dotací plyne na obnovu železniční infrastruktury a vozového parku.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 30.8. 2016