Kvůli problémům s letouny F-35 zvažuje U.S. Navy nákup desítek starších F-18

23. 4. 2015

Americké vojenské námořnictvo zvažuje, že prodlouží objednávky letounů F/A-18 Super Hornet za rok 2017. Důvodem jsou průtahy s vývojem stroje F-35C, který by měl nahradit starší verze letounu Hornet. F/A-18 vznikl v dnes již neexistujících společnostech Northrop a McDonnell Douglas v 70. letech zvětšením prototypu YF-17 a oficiálně byl zaveden do výzbroje v roce 1983.

Vedení amerického námořnictva plánovalo zastavit objednávky Super Hornetů používaných na letadlových lodích v roce 2017. Avšak kvůli "operačnímu riziku" nyní plánuje nakoupit dvě až tři další letky, protože starší verze F/A-18 se blíží konci životnosti.

Jedna peruť na letadlové lodi sestává z asi 44 útočných letounů tvořených dvěma letkami po 10 letounech a dvěma po 12 letounech doplněnými stroji pro elektronické rušení. To tedy znamená, že U.S. Navy hlásí, že bude potřebovat nejméně 20 nových letounů.

V současnosti většina perutí na letadlových lodích zahrnuje 24 Super Hornetů a 20 Hornetů starších verzí, přičemž je plánováno nahradit Hornety novými letouny F-35C.

Po absolvování 8 000 letových hodin jsou starší Hornety odesílány na revizi a generální opravy s nadějí, že vydrží dalších 10 000 hodin. Nicméně řada starších strojů potřebuje výrazné opravy a v současnosti je až 54 % starších Hornetů mimo provoz. Opravny nestíhají vracet do služby provozuschopné letouny.

Námořnictvo plánovalo, že novější verze F/A-18 Super Hornet bude sloužit ještě ve 30. letech, avšak nyní plánuje prodloužit lhůtu o další dekádu. Prvních 20 strojů F-35C má být nakoupeno v roce 2020. Mezitím ale každý rok vypadává z provozu 35 - 39 starších letounů.

Námořnictvo mezitím předložilo požadavek na 12 Super Hornetů a 8 F-35C v rámci seznamu požadavků adresovaných Kongresu pro rok 2016, na něž není k dispozici financování.

Dosud bylo vyrobeno asi 500 letounů F/A-18 různých verzí. Bylo plánováno skončit u 563. stroje, avšak zdá se, že nákupy budou pokračovat.

Mezitím firma Boeing signalizuje, že potřebuje politické rozhodnutí během roku 2015, aby byla jasná budoucnost výrobní linky. Dodavatelé se nacházejí ve 44 státech a přímo nebo nepřímo je s výrobou spojeno 90 000 pracovních míst.

U.S. Navy zvažuje sérii modernizací novějších verzí F/A-18 s cílem prodloužit dolet a zlepšit výkony. Má jít mj. o tzv. konformní přídavné nádrže, zlepšení avioniky a vnější závěsníky tvarované tak, aby došlo ke snížení radarové signatury letounu.

Přitom se plánuje použití letounů F-35 společně se Super Hornety (jejichž úplné nahrazení F-35C je finačně neproveditelné - pozn. KD), ačkoliv se diskutuje o tom, zda to znamená neutralizaci charakteristik stealth u novějšího stroje. Kromě toho dochází k přehodnocování požadavků na elektronickou verzi E/A-18G Growler.

Rapidní technické zlepšování systémů protivzdušné obrany potenciálních protivníků vytvořilo situaci, kdy i letoun F-35C s technologií stealth bude nepřetržitě potřebovat spolupráci s letouny Growler provádějícími elektronické rušení.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Související články

Proč neplnit "zbrojařskou pětiletku"

31.3. 2015 / Karel Dolejší

Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg má ve včerejším vystoupení v europarlamentu ZDE ve většině věcí pravdu. Když však vyzývá k "plnění plánu" v podobě povinných výdajů na zbrojení, dělá jen, co z podstaty své funkce dělat musí. Přitom ale není v...

Obsah vydání | Čtvrtek 23.4. 2015