Ministerstvo školství by nemělo podléhat lobby zaměstnavatelů

5. 11. 2014 / Bohumil Kartous

Vzdělání není jen příprava na profesní život, upozorňují odborníci a kritizují lobby firem. EDUin přinesl první Audit vzdělávacího systému. Debata o povinné maturitě z matematiky pokračuje, firmy jí vítají, odborníci varují před upevněním špatných výukových postupů. Rodiče chtějí dřívější výuku jazyků pro děti, ne všichni jazykáři ale umí učit jazyk i nejmenší děti. Dívky jsou ve školách lépe hodnoceny, informovala o tom Česká školní inspekce. Přehled událostí ve vzdělávání v pravidelném týdenním souhrnu Beduin (27. 10. -- 2. 11. 2014), připravovaném obecně prospěšnou společností EDUin.

Témata týdne:

Výrok týdne:

"Je to bezprecedentní a skandální, to zacílení mi připadá nebezpečné. Zaměstnavatelé uvažují krátkodobě. Sami v soukromých rozhovorech připouštějí, že jim nezáleží na tom, co bude s těmi pracovníky, až oni třeba přesunou továrnu dále na východ," komentovala Jana Straková na Pražském studentském summitu (1. 11. 2014, Vysoká škola ekonomická) lobby zaměstnavatelů, které podle ní podléhá ministerstvo školství, když se snaží přesměrovat část mladých lidí do učňovských oborů.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Audit vzdělávacího systému.EDUin zveřejnil vůbec první audit vzdělávacího systému. Jeho smyslem je poskytnou ucelený pohled na aktuální stav vzdělávacího systému v ČR, ukázat jeho silné a slabé stránky, rizika i příležitosti, dále shrnout nejdůležitější události z posledního roku a také předložit souhrn opatření, která by pomohla k rozvoji vzdělávání v ČR.
  • Dívky dostávají za stejný výkon lepší známky.Naposledy s tímto tématem přišla Česká školní inspekce, která analyzovala výsledky mezinárodních šetření TIMMS a PIRLS a opět tuto hypotézu potvrdila (LN). Před dvěma lety to potvrdila i analýza společnosti Scio. Příčiny toho, proč se tak děje, lze pouze odhadovat. Velmi pravděpodobně je to dáno tím, že dívky bývají méně konfliktní a že do známky je tak zahrnut i příznivější vztah učitele.
  • Výuka jazyků: rodiče zvyšují tlak.Angličtinu pokud možno už před začátkem školy a při škole ještě jazykové kroužky. Tak uvažuje podle průzkumu citovaného Deníkem více než polovina rodičů -- respondentů. Odborníci na časnou výuku jazyků ale nemají jednoznačný názor (RVP), o zkušenostech s výukou cizího jazyka už od MŠ mluví Eva Cichoňová z MŠ a ZŠ Angel v Praze (ČT).
  • Povinná maturita z matematiky rozděluje.Povinná maturita z matematiky v roce 2019 vzbudila několik negativních reakcí z odborných kruhů. Ondřej Šteffl (Scio) klade základní otázky, na které je třeba odpovědět. Oldřich Botlík (Kalibro) i Tomáš Feřtek (EDUin) shodně upozorňují, že povinná maturita pouze upevní špatný způsob její výuky. Zástupci průmyslové lobby záměr MŠMT podporují, argumentace ale chybí.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Prof. George Psacharopoulos: "Sixty years of returns to education: Where do we stand?4. 11., 10:00 -- 11:00, CERGE-EI, Politických vězňů 7, Praha.
  • Konference Rodiče vítáni: Jak zapojit rodinu do života školy.5. 11. 9 -- 17, Otevřená zahrada, Brno.
  • Fotografie a mediální stereotypy.DOX pořádá workshop k výstavě This Place (Izrael/Palestina očima 12 světových fotografů). 7. 11. mezi 10 a 14, Poupětova 1, Praha 7.
  • Konference ZAČÍT VČAS ZNAMENÁ ZAČÍT DOBŘE!6. 11., 8:00 -- 17:00, Kavárna U6, Ostrava-Vítkovice.

    Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 5.11. 2014