Malaysia Airlines: Je třeba zpřísnit pravidla pro trasy civilních letů

28. 7. 2014

Obchodní ředitel Malaysia Airlines v neděli vyzval k úplnému přepracování procedury vyhodnocování bezpečnosti letových tras, poté co došlo k sestřelení letu MH17 na východní Ukrajinou.

Obchodní ředitel Hugh Dunleavy tvrdí, že neštěstí bude mít "bezprecedentní dopad na odvětví letecké dopravy" a tvrdí, že aerolinky už nemohou ve věci informací o bezpečnostních podmínkách nad konfliktními zónami spoléhat na letecké úřady.

Podle Dunleavyho se aerolinky příliš dlouho zbavovaly odpovědnosti za rozhodnutí o tom, co to znamená bezpečná trasa nad prostorem, kde probíhají politické nepokoje. "Nejsme zpravodajské agentury, " dodává ovšem.

Společnosti usilují o co nejpřímější spojení, aby minimalizovaly letový čas a náklady na palivo, ale musí brát v úvahu upozornění NOTAM, která jim radí ohledně nebezpečí na konkrétních místech a letištích.

Zprávy NOTAM jsou vydávány jak leteckými úřady vlastní země, tak ze zemí, nad nimiž dochází k přeletům.

Nad Ukrajinou se přepravci museli už nějakou dobu řídit podle NOTAM, ale let MH17 s nimi nebyl v rozporu. Proto je podle Dunleavyho třeba přehodnotit definici bezpečného letového koridoru.

"Nejlepší způsob, jak to udělat, představují pro aerolinky IATA (International Air Transport Association, Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu) a ICAO (International Civil Aviation Organization, Mezinárodní organizace pro civilní letectví)," konstatuje ředitel a navrhuje přehodnotit existující procesy a stanovit přísnější standardy.

Avšak někteří jiní přepravci jako British Airways a různé americké společnosti lety nad Ukrajinou zastavily ještě před neštěstím.

Společnost Malaysia Airlines se také stala terčem kritiky za to, že jedno z jejích letadel přelétalo nad Sýrií, kde také probíhá válka, pouhých několik dní po katastrofě letu MH17. Ani zde nebyly lety omezeny.

Představitelé mezinárodních leteckých úřadů se zítra sejdou na jednání ohledně sestřelení letu MH17. Podle prohlášení ICAO je cílem snížit potenciální rizika civilních letů nad zónami konfliktu.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

Vytisknout

Související články

Konec míru nad mraky?

18.7. 2014 / Pavel Gajdošík

Když jsem se dověděl, že byl nad východní Ukrajinou z výšky přes deset tisíc metrů sestřelen letoun Malajsijských aerolinií mířící do Kuala Lumpuru, velmi se mne to dotklo, protože právě do Kuala Lumpuru nedávno odletěla na návštěvu svých rodičů má m...

Obsah vydání | Pondělí 28.7. 2014