Poučení z Británie: Lidé se mohou ve velkém počtu vzbouřit proti manipulaci bulvárních médií

22. 4. 2014

Pozoruhodnou vzpouru zaznamenala v těchto dnech britská mediální scéna. Reakce veřejnosti na publikovaný článek změnila jeho dopad o 180 stupňů.

Pravicový bulvární týdeník Mail on Sunday, na základě zprávy, že téměř milion Britů v současnosti závisí svým přežitím na food banks, centrech rozdávajících občanům zadarmo potraviny, publikoval dvoustránkovou "analýzu", v němž jeho tři reportéři, Simon Murphy, Sanchez Manning a Ross Slater, argumentovali, že problém je přehnaný a že se potraviny v těchto centrech rozdávají "parazitům" a "imigrantům". Nikdo prý nekontroluje, zda má občan na potravinovou pomoc nárok. Jeden z novinářů, Slater, napsal o tom, že dostal, hrůza, na tři dny jídlo zadarmo, aniž by potravinovému centru jakkoliv prokázal, že je nezaměstnaný.

Reakce veřejnosti na Twitteru na tento článek týdeníku Mail on Sunday byla bouřlivá a obrovská. Než list článek, útočící na existenci charitativních potravinových centrech vydal, jejich provozovatelé, Trussell Trust, dostali od ledna 2014 do nynějška jen asi 250 finančních příspěvků od občanů. Po vydání útočného článku v listě Mail on Sunday a v důsledku bouřlivé diskuse na Twitteru věnovala britská veřejnost za jediný den provozovatelů food banks více než 30 000 liber, tedy více než milion Kč. Dárců za 24 hodin od vydání kritického článku bylo více než 2800. Velká část dárců uvedla, že je k finančnímu daru potravinovým centrům pro chudé lidi přiměl právě článek v listě Mail on Sunday, že jsou ta centra "zneužívána parazity".

Autoři článku se stali také terčem obrovské kritiky na Twitteru: Dostávali takovéto zprávy: "Váš článek o food banks je nekrutější a nejodpornější ukázkou novinářské práce, jakou jsem kdy četl, blahopřeji."

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 22.4. 2014