Předsedkyně Sněmovny Němcová a její kancelář by si měly přečíst celou Ústavu a zákon o Jednacím řádu Sněmovny
25. 5. 2012 / Martin Kunštek
Ředitelka kanceláře předsedkyně Poslanecké sněmovny a bývalá letitá poslankyně Alena Páralová ve svém článku "M. Kunštek v Britských listech neříká pravdu a zbytečně uráží" dospěla k závěru, že je třeba rozhodně odmítnout jako zcela scestnou představu pana Kunšteka o tom, že předsedkyně Poslanecké sněmovny měla neprodleně svolat mimořádnou schůzi celé Sněmovny. Paní ředitelka ve svém článku tvrdí, že "především jde o to, že sama předsedkyně nemůže podle zákona o Jednacím řádu žádnou mimořádnou schůzi svolat".
Může.
Každý má samozřejmě právo na odlišný právní názor. Považuji však na tomto místě za nutné i za pomoci citátů zákona č. 95/1995 Sb., o Jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „jednací řád“) provést odlišný výklad. Zastávám názor, že předsedkyně Sněmovny měla svolat mimořádné zasedání pléna. Žádné ustanovení zákona jí v tom nebrání. Popíšu hned několik postupů, kterým lze ke svolání schůze dojít.
1) Přímý akt svolání schůze předsedkyní Sněmovny
Pravomoci předsedy sněmovny upravuje § 29 jednacího řádu, který stanoví:
„§ 29
Z uvedeného je patrné, že předseda/kyně má zákonnou pravomoc svolávat schůze Sněmovny. Předsedkyně Němcová tedy mohla mimořádnou schůzi sněmovny svolat s odkazem na § 29 odst. 2 písm. d).
Považuji za samozřejmě, že naše Sněmovna nefunguje na principu carismu či putinismu. Je to kolektivní orgán. Pokud by poslanci dospěli k závěru, že schůze neměla být svolána, tak mohou neschválit program schůze a jednání by se samozřejmě nekonalo. Nic vážného by se nestalo. Pokud by poslanci naznali hlasováním, že svolání schůze byla chyba, tak by neschválením programu schůze mohli její průběh ukončit. A jít si po svých. Žádné zbytečné náklady by nebyly, protože většina z nich stejně byla v Praze kvůli zasedání výborů. Takže v případě neschválení programu mimořádné schůze by se mohli jít v klidu věnovat práci ve výborech.
Splést se může každý. Nečinit nic pokládám za horší postup, než udělat napravitelnou chybu.
S ex-poslankyní Páralovou samozřejmě můžeme touto cestou vést debatu, zdali zákonné zmocnění podle na § 29 odst. 2 písm. d) je dostatečným právním základem pro to, aby předsedkyně Sněmovny mohla svolat mimořádnou schůzi. Paní ředitelka svůj názor vyjádřený v článku textem: „sama předsedkyně nemůže podle zákona o Jednacím řádu žádnou mimořádnou schůzi svolat. Vždy o ní musí požádat buď zákonem stanovená skupina poslanců nebo může být schůze svolaná na základě usnesení celé Poslanecké sněmovny či jejího organizačního výboru. V tomto konkrétním případě se na předsedkyni Sněmovny zatím nikdo s podobnou žádostí neobrátil.“. Zřejmě se opírá o (podle mého názoru) nesprávnou interpretaci § 51 Jednacího řádu, který stanoví, že
„§ 51
Její interpretace vychází z názoru, že předseda Sněmovny nemůže svolat mimořádnou schůzi sněmovny, jestliže jej o to nepožádá nejméně 1/5 poslanců (tedy 40 poslanců). Tato interpretace je nesprávná. Ustanovení § 51 odst. 4 ukládá předsedovi/kyni povinnost (tedy, že musí) svolat schůzi Sněmovny, když o to požádá 40 a více poslanců. To není vylučovací ustanovení, které by zakazovalo mimořádnou schůzi Sněmovny svolat, pokud o to nepožádá nejméně 40 poslanců.
Jako ochrana proti „zvůli“ předsedy – tedy aby si schůze nesvolával zbytečně a nebuzeroval tím poslance, nebo neznemožňoval jim pracovat ve výborech či si plánovat práci s voliči, je v zákoně zakotveno ustanovení § 51 odst. 6, které stanoví lhůtu, v níž musí být poslanci předem vyrozuměni o svolání schůze.
2) Svolání schůze cestou organizačního výboru
I pokud bychom přijali interpretaci ředitelky sekretariátu předsedkyně Sněmovny Páralové, že k svolání mimořádné schůze je nutné rozhodnutí organizačního výboru, tak předsedkyni Sněmovny nic nebránilo organizační výbor svolat. I k tomu jí jednací řád poskytuje příslušné pravomoci. Konkrétně ustanovení § 36 a § 46, které stanoví, že:
„§ 36
Z uvedeného je jasně patrné, že předsedkyně Sněmovny (jakožto předsedkyně jejího organizačního výboru) mohla svolat mimořádný organizační výbor. A ten pak na její návrh, nebo na návrh někoho jiného mohl podle § 46 odst 4 písm. a) svolat mimořádnou schůzi Sněmovny.
3) svolání schůze cestou 40 poslanců
I v případě, pokud by předsedkyně Sněmovny zastávala názor, že ani jeden z výše popsaných postupů není přípustný, tak jí podle mého názoru nic nebránilo v tom obejít dalších 39 kolegů a společně požádat o svolání mimořádné schůze. Již v intencích toho, co píše paní ředitelka Páralová.
KDO CHCE A UMÍ TEN HLEDÁ (A VĚTŠINOU NAJDE) ZPŮSOB, JAK UDĚLAT SPRÁVNOU VĚC – TEDY POSTUP PODLE ÚSTAVY. KDO NECHCE NEBO NEUMÍ, TEN PAK MUSÍ HLEDAT TRAPNÉ VÝMLUVY.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 25.5. 2012
-
27.5. 2012 / Egyptské volby: Mubarakovec a islamista27.5. 2012 / Nálet NATO usmrtil afghánskou rodinu25.5. 2012 / Selhání facebookové generace v Arabském jaru25.5. 2012 / Štěpán KotrbaKdyž na hnojárně místo dojení krav kibicují do řízení jaderné elektrárny - díl 5.26.5. 2012 / Brno: v sobotu se koná "Streetfest"26.5. 2012 / České ženy si zaslouží lepší porodní péči25.5. 2012 / Martin KunštekPředsedkyně Sněmovny Němcová a její kancelář by si měly přečíst celou Ústavu a zákon o Jednacím řádu Sněmovny25.5. 2012 / Může Facebook zničit americkou ekonomiku?25.5. 2012 / Norsko chce být "baterií Evropy"25.5. 2012 / Britská recese je hlubší, než se očekávalo2.4. 2012 / Hodně klesající tendence25.5. 2012 / Americký bezpilotní útok zasáhl pákistánskou mešitu24.5. 2012 / Štěpán Kotrba"Jasné a spolehlivé" jednání Rady ČT o "jasných a spolehlivých" Událostech24.5. 2012 / Jana BradleyDůsledky plošného testování - učitelská kompetence finančně hodnocena podle počtu lajků na Facebooku (postřeh z USA)23.5. 2012 / Student Agency: Ano, budeme jezdit i do Okříšek23.5. 2012 / Situace z manželského života23.5. 2012 / Jan ČulíkIDnes chválí Jančuru, ale bude RegioNet jezdit také do Okříšek a do Pelhřimova?9.5. 2012 / Hospodaření OSBL za duben 2012