Může Facebook zničit americkou ekonomiku?

25. 5. 2012

Existují čtyři hlavní důvody, proč řadoví investoři potlačují myšlenku na možnost, že Facebook zkrachuje. Za prvé, investoři nenávidí nutnost připustit si, že jednali iracionálně a na základě špatných informací, takže se drží fikce, že jsou racionální. Za druhé, optimismus je nejhorší noční můrou investora, ale Američané se dosud chovají optimisticky, bez ohledu na počet pravděpodobnosti. Za třetí, Wall Street miluje investory, kteří jsou iracionální, neinformovaní a optimističtí; lze jimi snadno manipulovat. Za čtvrté, američtí investoři jsou ze své povahy důvěřivci, kteří si přejí spolehnout se, že jim Wall Street říká pravdu, i když tomu ve většině případů je přesně naopak.

Mystika Facebooku je dnes v našich myslích tak silná, že ho považujeme za příliš velký, než aby padl. Jenže přesto nás možná čeká další krach ve stylu roku 2000. Pokud je hodnota společnosti stanovena na 100 miliard, je to 33x více než činí výnosy z reklamy. Srovnejte to s 5,5 násobkem u Googlu. Aby Facebook udržel hodnotu svých akcií, musel by každoročně navyšovat své výnosy o 41% po příštích pět let. Toho je pro kteroukoliv společnost velmi obtížné dosáhnout, zejména při takové velikosti... Dokonce i drobný zádrhel v obchodním modelu může vést k významným ztrátám.

A další rizika: Facebook operuje v prostředí extrémně kompetitivním, s řadou významných rivalů disponujících velkými rezervami, včetně zkušených a dobře financovaných, jako je Google.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 25.5. 2012