Jsou státní maturity tak významným společenským problémem?

16. 5. 2012

Je zajímavé, že maturity se stávají již 14 let středem zájmu školské politiky i společnosti, i když maturanti netvoří ve společnosti zvláště velkou sociologickou skupinu. Který ministr s tím začal? Odhaduji tak ministra E. Zemana za vlády M. Zemana, píše L. Sodomka z Liberce.

Je zajímavé, že nikdo z vlád se nepostavil proti takovému projektu hned v samém začátku, jako kdyby snad ani žádnou maturitu v životě neskládal.

Nikoho ani nenapadlo se ptát, kolik by to stálo a jakých by se mohlo dosáhnout výsledků proti předchozímu stavu.

Nikdo si nepoložil otázku, jaký smysl mají maturity a zvláště jaké cíle se prostřednictvím maturit mají dosáhnout.

Místo aby se finanční prostředky věnovaly na zvyšování kvalifikace a platy učitelů všech stupňů, vyhodily se do tak zvaných státních maturit.

Na státních školách byla státní maturita běžným uzavřením studia obvykle bez přihlášek a dvou úrovní obtížnosti.

Dovede si někdo představit, jak takový nesmysl zatíží administrativu škol? Místo učitelů vyhodnocovaly "znalosti" žáků počítače. Dokonalé mozky byly nahrazené drahými a nedokonalými počítači. Místo přípravy na zkoušky se vytvářely nedokonalé programy. Místo, aby se zkoušky přiblížily ke zkouškám na vysokých školách, vytvářely se bezduché testy, které jsou slepé a hluché.

Zkoušení u maturit jen výpočetní technikou a vytvářením testů armádou odborníků, navrhovatelů, jejich sepsání, utajování a rozvážení po středních školách v den maturit připadá jako manévry k přípravě války mezi studenty a ministerstvem, které jedině potřebuje takové manévry ke statistickému vyhodnocování a získáním zpětné vazby mezi školami a ministerstvem. Jiný význam takto pojaté státní maturity nemají.

Dříve, než se začalo se státními maturitami, měly být udělané rozbory obou typů maturit, jejich cílů a předpokládaných výsledků.

Je zajímavé, že se nenašel ani jeden osvícený vládní představitel a zvláště pak za vše zodpovědný ministerský předseda, aby takovéto maturity zastavil. Je divné , že neprotestovali ředitelé středních škol a vysokoškolští představitelé a nezamysleli se nad drahými projekty, a přece se to všude jen hemží ekonomy a úsporami, ať to stojí, co stojí.

Pokusy se zmechanizováním zkoušek se prováděly již dříve i na vysokých školách, ale brzy se tyto pokusy opustily.

Ztrácela se "zpětná vazba" student učitel.

Kromě toho je nesmyslné zkušební témata tajit. Jak se mají studenti na ně připravit?

Utajování je kromě toho velmi drahé a vede ke korupci.

Kromě toho zavádění počítačových zkoušek nevede k reformám školské soustavy, která není ani v přípravném stadiu.

Chaos vytvořený polistopadovými vládami zasáhl i školství a ten se nedá státními maturitami zastavit. Vládní a ústavní činitelé uvažovali jako jeden školský funkcionář, který, když si nevěděl s problémem rady prohlašoval: Dejte to na počítač.

Asi taková je filosofie státních maturit. Polistopadové vlády, které propagovaly svobodu a individuální přístupy ke školám a studentům , kde místo vzorových mezilidských vztahů založených na vědeckých základech, ze škol udělaly nepřátelské prostředí jako koneckonců v celé společnosti.

Státní maturity tento rozklad nezachrání, jak ukázala i diskuse na Hyparku televize.

Je třeba přistoupit ke komplexnímu hodnocení celého školství. V chaosu se daří takovým lidem, kteří za něho získávají snadno vysokoškolskou kvalifikaci, zvláště, když jsou ve státních a ústavních funkcích.

Jakmile zkouška nedovoluje naučit se při ní něco nového, pak je zbytečná a škoda času jak pro učitelé tak i pro žáky. Pozor při reformách zvláště ve školství. Neházejme za běžícího a fungujícího stroje písek, moc se to prodraží.

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 16.5. 2012