Koncept alma mater a profesionalita se vůbec nevylučují
2. 3. 2012 / Jan Mertl
Na Britských listech byl publikován článek pana Cveka, který staví do protikladu koncept univerzity jako "hodné mámy" a svého vztahu se studenty a s oborem, jemuž se spolu s nimi věnuje. Jeho článek na mne působí jak, jako kdyby pozitivní vztah k institucím byl něco nežádoucího, co de facto podporuje nesamostatnost studentů a jejich závislost na organizaci, kde studují. Domnívám se, že takto formulovaný přístup je zcela nesprávný a nesmyslně spojuje věci, které by měly mít patřičné kvality nezávisle na sobě.
Za prvé, vztah k oboru a ke studentům je skutečně systémově nezávislý od toho, kde daný pedagog či vědec svoji činnost provozuje. Jinak řečeno, z určitého pohledu je opravdu úplně jedno, jestli se pedagog věnuje studentům na škole A nebo na škole B, jeho vztah s nimi je profesionální ve smyslu předávání znalostí a zkušeností a jejich vyžadování od studentů ve smyslu rozvoje jejich osobnosti. Závisí opravdu na příslušném pedagogovi, případně katedře, jak výuku postaví a jakou kvalitu bude od studentů vyžadovat, včetně toho, aby si budovali k daným tématům kritický odstup. V tomto ohledu s panem Cvekem souhlasím, pokud daný pedagog nebude schopen kvalitní individuální práce "sám ve své působnosti", tak mu ani nejlepší univerzita nepomůže k tomu, aby dobře pracoval se svými studenty a jeho vztah k ní mu v tomto opravdu nijak nepomůže.
Za druhé připomeňme, že i pro pedagogickou a vědeckou činnost by měly být vytvořeny adekvátní podmínky. Jinak se učí na zelené louce a jinak se učí v nové aule vysoké školy. Jinak se působí na škole, kde jsou členy katedry podnětní kolegové, a jinak někde, kde je učitel sám a nemá se s kým o své poznatky či problémy podělit. Tudíž, ani z pohledu učitele či vědce není úplně jedno, kde působí, podmínky jsou důležité a stesk po jejich absenci není sentimentem, ale upřímným konstatováním a vědomím toho, že jsou opravdu důležité.
Za třetí, je zde i prvek budování a zlepšování instituce. To už přímo nesouvisí s pedagogickým a vědeckým procesem: to souvisí s manažersko/organizační rolí a tedy rolí akademických samospráv, které i pro zájemce z řad pedagogů představují možnost se na řízení a budování "své" školy podílet. Navíc je určitě užitečné, když daný proděkan/děkan/prorektor/rektor má předchozí nebo i současné pedagogicko-vědecké zkušenosti a může je tak účelně promítnout do onoho zlepšovacího procesu. Jak vyplývá z výše uvedeného, tento proces je samozřejmě volitelný -- ne každý se na něm chce a může podílet. Nicméně pokud se na něm podílet chce, tak by opravdu měl v danou organizaci věřit a ztotožňovat se s její misí, včetně toho, že bude schopen ji vidět v pozitivním světle (tím nemyslím citové opojení). Na tom není nic negativního ani nic, co by mělo být nepříjemné.
Každý z výše uvedených pohledů má svou samostatnou racionalitu a už vůbec je nemá smysl stavět do protikladu. Studenti ani učitelé nejsou sentimentální děti, jen jim není lhostejné prostředí, v němž se pohybují a v němž stráví několik let studiem, případně i řadu let prací. A to je -- aspoň doufám -- dobře, není přirozené, abychom vychovávali ze studentů či učitelů ignoranty, kteří se budou "tvrdě" prosazovat za jakýchkoli podmínek. Že to někdy může sklouznout až do lítosti nad tím, že se to nedaří, je možné. Ale každý z výše uvedených bodů svou racionalitu podle mého názoru má a není dobré všechno házet do jednoho pytle s požadavkem, abychom už konečně byli dost profesionální a vykašlali se na všechno ostatní, včetně emocí. Přimlouvám se tedy za lepší strukturování příslušné debaty.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 2.3. 2012
-
4.3. 2012 / Vladimír Putin "byl zvolen ruským prezidentem"4.3. 2012 / Britská policie léta poskytovala firmám seznamy "nežádoucích osob" . Firmy je pak vyhodily ze zaměstnání4.3. 2012 / Velké železniční neštěstí v Polsku3.3. 2012 / Britská vláda privatizuje policii3.3. 2012 / Jsme jedni z vás - jsme Anonymous3.3. 2012 / Libye před rozpadem?3.3. 2012 / Aktuálně k informacím v Sýrii2.3. 2012 / Proč je Vondra nevinen2.3. 2012 / Daniel VeselýAmerický bezpilotní útok na Filipíny - v rámci omezování čínského vlivu ve východní Asii?2.3. 2012 / Poděkování ministru školství2.3. 2012 / Změna17.4. 2012 / Zprávy, které nemají názor2.4. 2012 / Hodně klesající tendence2.3. 2012 / K situaci v Sýrii2.3. 2012 / Sýrie: Dejte pozor, co si vlastně přejete1.3. 2012 / Jiří BaťaHledám práci jako konzultant. Je mi 22 let, maturita, bez praxe a zkušeností! Zn.:Nejlépe ve státním orgánu, obor nerozhoduje, já už si nějak poradím!29.2. 2012 / Nepřijatelní prezidentští kandidáti29.2. 2012 / Thorium namísto uranu?29.2. 2012 / Pan poslanec Křeček je náročným examinátorem29.2. 2012 / V Británii denně zemře podchlazením 65 osob18.2. 2012 / Hospodaření OSBL za leden 2012