Koutek reklamní tuposti 38 -- Užij zážitek
7. 10. 2011 / Štefan Švec
Textař tohoto inzerátu je opravdový guru neprofesionality. Otázce v titulku chybí čárka, díky čemuž je celá nesmyslná, ale to by nebylo to nejhorší. V inzerátu se s otázkou nijak dál nepracuje. I když pochopíte, že má být vylučovací a nějak si na ni odpovíte, další text pokračuje pro všechny možné odpovědi stejně. Otázka tak postrádá jakýkoliv smysl i věcně. Textař s trochou rozumu by možná začal nějak jako "Ať už jste...". Zvolená otázka navíc vylučuje celou řadu možných zákazníků, kteří jsou někde mezi uvedenými možnostmi.
Čočky jsou podle inzerátu vybavené "zvýšeným navlhčeným mrkáním". Jak proboha může kontaktní čočka mrkat?
V kratičkém textu je 8 slov odvozených od základu "žít" nebo "život", což vypovídá o rozsáhlosti autorovy slovní zásoby. Už jen postavená vedle sebe jsou ta slova půvabná: uživatel, nepoužil, užívat, životní, žít život, prožij, užij. Fráze "Prožij každý okamžik svého dne naplno" se sem symptomaticky dostala ze dna žumpy nejprofláknutějších dnešních reklamních klišé.
Proč tento koutek?
Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 7.10. 2011
-
8.10. 2011 / Filip VostalŽebříčky nejlepších univerzit světa, "fetiš impaktu" a zdivočelí nakladatelé7.10. 2011 / Kolaps banky Dexia a evropská finanční krize17.4. 2012 / Zprávy, které nemají názor2.4. 2012 / Hodně klesající tendence7.10. 2011 / Británie zase "tiskne peníze"7.10. 2011 / Dobešovo národní desatero aneb nic ale naše6.10. 2011 / Zklamali jste mne6.10. 2011 / Indie začala vyrábět počítač za 800 Kč5.10. 2011 / Putin chce vytvořit nový "Euroasijský blok"4.10. 2011 / Hospodaření OSBL za září 2011