Fontána života zvaná Freestyle

19. 7. 2011 / Miloš Kaláb

Podobně jako v minulosti, i letošní léto je v severní Americe velice horké. Slyšíme o teplotách nad 100 stupňů, ale voda při nich nevře, ta stovka je ve stupních Fahrenheita. V Celsiově stupnici to je 38°C, tedy tak zvaně na padnutí. Za takových podmínek se hodně pije. Právě o tom pití je tento příspěvek. Vysoká teplota chce v dnešní době velký výběr nápojů.

Bylo nebylo, před mnoha lety býval jen jeden druh Coca-Coly - obyčejná. Potom k ní přibyla dietní. Jinými nápoji nazývanými soft drinks byl Ginger Ale (což se do češtiny překládalo legračně jako "zázvorové pivo"), Sprite, 7-Up a podobně. V žádném stánku s občerstvením nebyl výběr větší než kolik je prstů na rukou. Skutečné pivo se smí podávat jen v restauracích, které k tomu mají oprávnění. Zprávy o malém výběru nealkoholických nápojů jsou dávnou minulostí. Coca-Cola nyní vybavuje stánky s občerstvením strojem Freestyle, který dovede okamžitě na přání naplnit sklenici nebo kelímek jednou ze 125 příchutí. Novému stroji se říká Pramen budoucnosti (Fountain of the Future) neboť - navržen výrobcem aut Ferrari - je vybaven moderními vymoženostmi jako jsou touch screen, WI-FI a sledovací čipy. Používá se v něm technologie, jakou se dávají pacientům injekce s léky. Kombinace trošku toho, trošku onoho a ještě něčeho navíc dává 125 druhů nápoje, z nichž mnohé, jako třeba Orange Coke nebo Vanilla Sprite Zero nejsou nikde k dostání v lahvích ani v plechovkách. Nikde. Pouze z Pramene budoucnosti, ze zázraku Freestyle.

Soda fountains neboli výčepní pulty v restauracích představují v americkém hospodářství asi čtvrtinu celkového trhu se soft drinky o roční hodnotě 74 miliard dolarů. Z toho kontroluje Coca-Cola asi 70%, ale na paty jí šlapou konkurenti, kteří v různých hokynářstvích a malých obchůdcích nabízejí velký výběr svých vlastních výrobků. Pan John Sicher, vydavatel obchodní publikace Beverage Digest, poznamenal, že třeba restaurace jako McDonalds by rády zvýšily odbyt nápojů a chtěly by účinněji konkurovat malým obchodům. Stroj Freestyle jim to umožňuje, aniž by musely zabrat celou stěnu nejrůznějšími nápoji.

Kromě úžasného výběru, z kterého se žíznivým až hlava točí, Freestyle poskytuje firmě Coca-Cola i restauracím neuvěřitelné množství informací. Například přesnou statistiku, jaké nápoje, kolik a kdy se právě pijí. Stroj podává takové informace majiteli restaurace a současně je ihned odesílá do ústředí Coca-Coly v Atlantě (Georgie). Obchodní manažer Coca-Coly pan Dan Redler si pochvaluje, že takové údaje umožňují vyvíjet nové nápoje.

Řetězec restaurací Taco Mac už používá Freestyle na dvou místech v Charlotte po dobu několika týdnů. Obchodní náměstek prezidenta pan Bruce Skala je potěšen tím, že ihned vidí, co se pije, takže může nabídku lépe zaměřovat. Když vidí, jaké nápoje se pijí o večerech, kdy se hodně prodávají smažená kuřecí křidýlka, hned řeší problém, jak kombinovat jídla s nabídkou nápojů, aby zvýšil zisky. "Údaje panují" dal by se přeložit jeho výrok Data is king (nebuďme hnidopiši, že "data" je plurál, v Americe jsou singulár, podobně jako "bacteria" - třeba bacteria makes you sick). Údaje mu umožňují sledovat, kolik vody vlastně každým okamžíkem prodává svým hostům.

Zázrak Freestyle se vyvíjel 5 roků a nyní je asi 800 strojů na 54 různých "trzích". Firma Coca-Cola cvičí další zájemce o něj - i údržbáře. Stroje se restauracím pronajímají.

Konkurence ale nespí. Firma Pepsico zavádí "sociální" prodejní automaty s touch screen, které umožňují vzájemný styk jedněch žíznivých s jinými prostřednictvím mobilů. Máte-li známého s mobilem, můžete mu koupit Pepsi tím, že mu/jí pošlete kupon na jeho/její mobil a on/ona ten kupon může proměnit za nápoj. To je něco, o čem se mi nikdy ani nezdálo!

Jak fungují dosavadní soft drinkové fontány, které vidíte ve fast-foodových restauracích? (Omlouvám se za tyto výrazy, ale nejsem se současnou češtinou up to-date, čili nevím, jak se dnes vyjádřit správně česky - asi to bude tím vedrem). Pod každou fontánou je až 8 krabic a v každé jsou ochucené koncentráty v plastických nádobách. Ty mohou vytvořit nanejvýš 8 příchutí a celé toto zařízení zabere asi tolik místa jako velká restaurační lednička. Kdyby se prý tyto fontány přirovnaly k letadlu inž. Kašpara, stroj Freestyle by byl stihačkou F-16. Místo 19-litrových plastických nádob se syrupem jsou ve stroji Freestyle malé náplně se superkoncentrovanou příchutí, ve které není ani kapka vody. Když se dotkne obsluha (nebo host) správného místa na obrazovce, třeba označeného slovy Vanilla Diet Caffeine Free Coke, injekční stříkačky vydají po několika kapkách příslušných koncentrátů do jediného kelímku - a požadovaná příchuť je na světě. Radio-frekvenční čipy v každé náplni neustále zjišťují její obsah a pan Skala u firmy Coca-Cola ví, co má přiobjednat. Stroj má vlastní diagnostický program a dodává restauracím náplně automaticky aniž by obtěžoval majitele nějakými připomínkami.

Reklama je na Facebooku, kde má stroj Freestyle 32 tisíc přátel a kromě toho jej inzerují i samotné restaurace na svých vlastních facebookových a twitterových stránkách. Smartphonová aplikace (app) využívající technologie GPS (globálního pozičního systému) informuje lidi, kteří umírají žízní, kde je nejbližší zdroj života Freestyle.

Informace o tomto převratném vynálezu končí slovy, že každý, kdo ho používá, prodává mnohem více soft drinků než v minulosti. Včetně firmy Coca-Cola.

Jakmile jsem dočetl tuto úžasnou zprávu, zahodil jsem noviny, kde se píše, jak se dohadují američtí republikáni s demokraty o tom, jak zvýšit hranici amerického státního dluhu, ale potom mě napadlo, že by měli tento zázrak instalovat ve Washingtonu v kongresu i ve sněmovně reprezentantů, aby se i nejvyšší státní představitelé mohli osvěžovat některou ze 150 příchutí. Jenže - měli by potom zájem dohadovat se o zvýšení daní, zdaňování ropných společností či snižování penzí a o redukci krytí zdravotních nákladů prostých občanů - nebo by se raději přeli o to, zdali chutná Diet Coca-Cola Cherry Vanilla lépe než Diet Caffeine Free Coca-Cola Lime, Dasani Lemon Cherry, či Minute Maid Light Strawberry? Čert vezmi situaci v Afganistánu, v Libyi i v Sýrii, brzké volby a varování, že bude zítra ještě tepleji než dnes - mým větším problémem jsou silniční objížďky mezi místem, kde právě sedím a nejbližší restaurací se životadárným zázrakem Freestyle!

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 19.7. 2011