České školství je přece pašák!
9. 6. 2011 / Miloš Dokulil
Nejdříve jeden "hlas lidu". Prý to bývá "hlas boží"! Takže ty proslulé jednotné maturity v té tzv. lehčí verzi prý byly na úrovni snad jen 9. třídy. Alespoň takto se začali vyjadřovat někteří z těch, co tímto poznávacím řešetem (za málem miliardu Kč a po zhruba jednom desetiletí průtahů) prošli. Že by slonice porodila myš?
Je také možná nasnadě otázka, koho vlastně měly ty "jednotné maturity" prověřit. Ty školy, které působí jako veřejnoprávní instituce, mají nemalou a mnohaletou praxi s těmi maturitami. Samozřejmě že nejsou všech ny školy tohoto typu na přesně stejné úrovni. Pokud ale podle svého "nejlepšího vědomí a svědomí" z předchozích let by postupovaly i letos, asi by neklesly ty školy s úrovní požadavků o několik ročníků níž, než by běžně odpovídalo "maturitě"!
Takže tu vlastně šlo o to, aby se posvítilo na ty školy "privátní" (tedy "soukromé")? Potom:
1) S požadavky na úrovni nějaké devítiletky to moc slavná "laťka" nebyla a není.
2) Kdyby bylo v ČR stále ještě dost vrabců, museli by si sborově zpívat o tom, že především soukromé školy v ČR ve své většině existenčně stojí a padají s dostatečným počtem žactva; takže "bereme každého, kdo přijde". Především naše české soukromé školy nemohou to přehánět s požadavky na uchazeče o studium, protože "až na prvním místě" musí takové školy přece utáhnout svou režii.
3) Na rozdíl od situace v ČR třeba ve Velké Británii soukromé školy netáhnou uchazeče proto, že by byly především záchytnou stanicí pro ty, kdo neuspěli na veřejných školách. Naopak: soukromé instituce mají nemalou tradici svých úspěšných absolventů a mívají k udržení této tradice stále laťku požadavků vysoko nad běžný průměr. (Ta výuka často probíhá internátně. I tím také finanční nároky na tuto formu školství nemálo rostou. Jde tu o jisté privilegium, moci si tohle dovolit.) --- Tato argumentace se -- bohužel -- vztahuje také na české školství vysoké. Proč máme na osmdesát "vysokých škol"? Proto, že jsou elitní? Anebo aby jen snad laciněji nabídly to, co ne každá tradiční vysoká škola je ochotná poskytnout "kozí brankou:?
Teď v té "post-maturitní" atmosféře se vytváří zřejmá kouřová clona pro nákladný projekt na nikoli zrovna levnou objednávku zvenčí, který by zřejmě líp interně poskytlo už dávno samo Ministerstvo školství. Jako kdyby už to slovní pozitivní zhodnocení těch letošních maturit posvěcovalo projekt, jehož se nemohou ani vysoké školy chopit jako možného kritéria pro vysokoškolské studium jeho uchazečů bez nějakého vstupního prověření.
Málokdo také komentuje to, že zřejmě by teď mělo stačit pár textů každému uchazeči o maturitu v Česku, aniž by musel několik let chodit vůbec do školy! (Copak neběží s úspěchem jednoroční kurzy, které bez ohledu na nějaké gymnaziální učivo cvičí uchazeče jako opičky, aby pak úspěšně zvládli přijímací testy, i když předtím procházeli gymnáziem "s odřenýma ušima"?)
VytisknoutObsah vydání | Čtvrtek 9.6. 2011
-
9.6. 2011 / Jiří BaťaTo kontroverzní slovíčko kdyby! Kdyby byly (kdesi) ryby, nepotřebovali bychom rybníky.9.6. 2011 / Nesouhlasím se svědectvím Františka Pesuta9.6. 2011 / Film, který v ČEZkých kinech určitě neuvidíte...9.6. 2011 / Ukradená galerie v Modřanech8.6. 2011 / Překročení meze8.6. 2011 / Jaká jsou skutečná rizika jaderné energetiky?7.6. 2011 / Normalizace ještě neskončila14.5. 2011 / Hospodaření OSBL za duben 2011