8. 10. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 10. 2002

Kterak Volkswagen rozšířil Španělům zeměpisné znalosti

Zmíníte-li se ve Španělsku, že jste z České republiky či Česka, často narazíte na nechápavý pohled,píše nám autor ze Španělska. Vyřknete-li v takové souvislosti " Praha", společník s úlevou zvolá " ach, ano, Československo". Slováci jsou na tom ještě hůře: Španělé někdy o jejich zemi nevědí vůbec, a když už, tak si ji pletou se Slovinskem.

V tomto směru však nastal zásadní obrat. Jednou z hlavních zpráv, která plnila stránky novin během minulého týdne, je rozhodnutí koncernu Volkswagen přesunout část výroby SEATu do Bratislavy. V této souvislosti se ovšem psalo i o historii, zeměpisné poloze a poměrech na Slovensku a věřím, že díky souvislostem si již Španělé budou Slovensko pamatovat.

Zpráva vyvolala ohromný rozruch, protože v sobě skrývá hrozbu nezaměstnanosti, pokles hrubého národního důchodu, snížení prestiže značky, na které si Španělé zakládají, a jiné nepříjemnosti. Ostatně politické špičky jak španělské, tak zejména katalánské, vyvinuly značné úsilí, aby vedení Volkswagenu od záměru odvrátily. Na jednání s vedením Volkswagenu se vydal osobně šéf katalánské autonomie, Jordi Pujol, doprovázen minitrem průmyslu. Nedosáhli však vůbec ničeho.

Z příběhu, který se nás zdánlivě netýká, vyplývají dvě důležitá poučení. Především to, že vlády se jakkoli mohou nadýmat pýchou na svou moc a třeba se i stavět na uši, ale o podstatných věcech v oblasti národního hospodářství nakonec stejně rozhodnou nadnárodní monopoly. Specielně pro nás vyplývá z katalánského vývoje mrazivé varování: až zjistí světové automobilky, že stejně dobře, jako my, ale podstatně levněji bude pro ně auta vyrábět někdo jiný, od nás odejdou. Výrazná orientace našeho průmyslu na výrobu automobilů se tak v budoucnu může stát problémem.

Poznámka JČ: V podobné situaci se octla britská firma na výrobů elektrických nástrojů Black and Decker, která byla nucena pod tlakem levného dovozu z Dálného východu propustit 950 zaměstnanců a která se nyní pokouší zachránit se přesunutím části svého provozu do České republiky, viz zde.

                 
Obsah vydání       8. 10. 2002
8. 10. 2002 Česká média v průběhu zasedání MMF/SB 2000 nebyla nestranná Eva  Kunzová
8. 10. 2002 Totalitarismus a síla osobnosti Eugen  Haičman
8. 10. 2002 Kterak Volkswagen rozšířil Španělům zeměpisné znalosti Zdeněk  Jemelík
8. 10. 2002 Tajné vládní spojení prozatím bez peněz
7. 10. 2002 Drzí predajcovia jedov pre deti Lubomír  Sedláčik
8. 10. 2002 INDOŠ: projekt "o kterém se mluví" Štěpán  Kotrba
7. 10. 2002 Irák: Je to peklo: pohřbívají tam lidi zaživa pod asfalt
8. 10. 2002 David Blunkett, stalinský ministr vnitra, zavádí v Británii razantní protiazylová opatření
8. 10. 2002 Občanské právní hlídky budou monitorovat dodržování lidských práv při zasedání NATO
7. 10. 2002 Klíčovým faktorem při jednání Rady bezpečnosti o Iráku je ropa
4. 10. 2002 Válka v Iráku: Cílem je globální nadvláda USA
7. 10. 2002 U dívek pod dvacet, které kouří, se zvyšuje riziko rakoviny prsu o 70 procent
7. 10. 2002 Liga lidských práv začíná oficiálně působit v České republice
1. 10. 2002 Sponzorům OSBL