5. 3. 2002
Návrh na předvolební billboard |
Poznámka JČ: Vzhledem k tomu, že tuto zdařilou parodii včera někteří čtenáři vůbec nepochopili, tak vysvětlujeme: Jan Paul zde výstižně, jednou přesně mířenou ranou, nesmírně účinně paroduje skoro celou českou politickou scénu: ČSSD, ODS, Unii svobody (prostřednictvím hnutí Děkujeme, odejděte!) i její postkomunistickou minulost (Husák a Jakeš v pozadí) a neschopnost řádné politické práce (dosažení racionálních kompromisů, což je součástí moderní demokracie). A Paulova rána do černého byla dosažena jediným, vynikajícím, promyšleným způsobem: vzal se vším všudy komicky kýčovitý, reklamní billboard od Vratislava Řeháka, zveřejněný původně na stránkách "hnutí" Děkujeme, odejděte v lednu 2000. (Paul ani nevěděl, že je to dílo Řehákovo, bez ohledu na autora ho obrázek a text právem uchvátily svým libovým patosem, zřejmě docela přesně zachycujícím i libový, bezmocný patos "hnutí" Děkujeme, odejděte.) Řehákova grafika, přesně tak, jak ji tady vidíte, byla totiž opatřena emocionálním, populistickým sloganem: "Přestaňte lhát!" Komický patos tohoto dílka se Janu Paulovi podařilo dokonale zesměšnit tím, že heslo nahradil odpovědí: "Jsme tvrdohlaví!" - to ovšem platí pro celou českou politickou scénu. (Další podtexty tohoto pozoruhodně složitého a úspěšného Paulova parodického díla snad už vysvětlovat nemusíme - nechť stojí "Návrh na billboard" sám o sobě. Třeba tyto další konotace někteří čtenáři pro sebe objeví sami.) |