18. 10. 2001
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 10. 2001

Proč dělat reklamu umělecky profláknutému výtvarníkovi?

Co nestojí za to, o tom se nepíše

Nejsem zaujatý vůči občas krkolomným intelektuálním kombinacím Jiřího Peňáse, přes které se nakonec tento jemný muž přece jen propíše k tomu,co chce říci. Vůbec se mu to ale nepovedlo v článku Prestižní malíř vzpomíná,aneb co chce říci instinkt Kristiana Kodeta, otištěném v časopise Týden (č.32/2000), kde je Jiří Peňás šéfem kulturní rubriky. Nechápu důvod, proč Týden dělá reklamu knize umělecky profláknutého výtvarníka. Nerozumím tomu o to víc, platí-li v seriozních médiích docela respektované pravidlo, že co nestojí za pozornost, o tom se nepíše.

Text má být ale recenzí knihy vzpomínek Kristiana Kodeta, který ji připravil s pomocí novináře Hynka Klimka. Není divu, tento výtvarník ani není sám schopen udržet pozornost čtenářů smysluplnější úvahou. Negativní recenze ale nemají smysl, protože v sobě nezakládají rozumný důvod svého vzniku. Odborná veřejnost, která má na české výtvarné scéně nějakou váhu, "umění" tohoto malíře nepřijala. Odborné časopisy nepřinášejí o jeho tvorbě žádné recenze nejen proto, že není ničím mimořádná, ale také proto, že jeho svět je světem bulváru, světem společenského prostituování a poklonkování. Je to čekání v řadě na audienci "mocných", čekání na fotografickou momentku, která v jeho katalogu či v knize vytvoří dojem úspěšnosti.

Řeknu něco, co by mi editoři v tištěných médiích okamžitě "zkonfiskovali". Kodetovo výtvarničení není naplněno hloubkou hledání smysluplných odpovědí. Je to povrchní blamáž, snobské "nic",jak píše Peňás a přesto mu věnuje pozornost. Kodet ve své tvorbě neklade žádné otázky a jeho všeobecně oblíbená líbivost, nemá s prostou krásou nic společného. Je to efektní kalkul. Špatný výtvarník a špatný televizní vypravěč Kodet tlačí svoji ukoptěnou kuličku "ničeho" před práh vlivných, aby vyprosil drobty přízně, jež pak skládá v okázalou mozaiku své vlastní nanicovatosti. Přitom není ani malířem, ani bavičem a nakonec ani "playboyem". Nezajímá mne ten člověk,nečtu bulvár, když ale nakonec otevřu Týden, nevěřím svým očím. Přitom Jiří Peňás tohle všechno ví.

Když jsem Kodeta, Hajného a Kristoforiho před časem označil v BL za triumvirát té nejhorší výtvarné pokleslosti, na čemž trvám, dostal jsem sprosté a výhružné maily, v nichž jeden dokonce doufal v moji likvidaci. Divný svět. Legálně drženou "bouchačku" sice do města nikdy nosit nebudu, ale po své zahradě nechávám běhat jen své přátele.

Jiří Peňás žongluje v textu slovem prestižní a naštěstí ho kromě titulku dává do uvozovek. Jeho "recenze" ale vyvolává řadu dalších otázek, na které neodpověděl: Jaké umění je prestižní, co tvoří prestiž umělce, sběratele, jaká jsou kritéria? Je Kodetova prestiž tvořena pozlátkovým prostředím tzv."úspěšných", ve kterém se snaží pohybovat? Peňás ví, že nikoliv, a je tedy otázkou, proč vynaložil tolik úsilí "recenzovat" knihu někoho, kdo za to z hlediska umělecké integrity vůbec nestojí. Kodet nevystavoval nikdy v prestižních galeriích, neprodává žádným prestižním sběratelům kteří vlastní prestižní sbírky, tak o co jde?

Pokud se chtěl Týden nějak vyrovnat s mediální bublinou Kodet, tak se mu to moc nepovedlo. Povaha Peňásovi "recenze" je totiž nezřetelná. Autor zmateně pobíhá kolem "kralevice" a nějak se mu nechce říci na plnou hubu to,co vlastně nemůže, protože by to popřelo smysl jeho textu. Místo toho výtvarníka jen opatrně a kulantně ironizuje. Však také Jiří Peňás píše, že Kodetova prostinká knížka, po níž toho věru moc chtít nelze, má samozřejmě jinou funkci, než cokoliv sdělit o "umělcově" tvorbě a myšlenkách. Škoda že Peňás nemá odvahu, když už se do toho pustil, říci čtenářům, k čemu tedy ta kniha slouží. Určitě by to nezabralo mnoho místa a zůstal by prostor pro smysluplnější témata. Jestliže nakonec v závěru autor přece jen píše, že knížka obsahuje ono nabubřelé "nic", pak i jeho "recenze ničeho", je o "ničem" a hlavně k ničemu.

                 
Obsah vydání       18. 10. 2001
18. 10. 2001 K prvnímu útoku antraxem mimo USA došlo v Keni
19. 10. 2001 Jak je to se svobodou projevu v demokracii? Jan  Čulík
18. 10. 2001 Policie bude vyšetřovat Tomáše Pecinu pro "schvalování trestného činu"
18. 10. 2001 Policisté nejsou povinni sdělit, proč zasahují proti demonstraci
18. 10. 2001 Spravedlnost nebo pomsta? Dominik  Lukeš
18. 10. 2001 Humanitární organizace: Zastavte bombardování, v Afghánistánu hrozí hladomor 7,5 milionů lidí
17. 10. 2001 Americké pozemní jednotky "vstoupily do Afghánistánu"
17. 10. 2001 Cenzura: Spojené státy odkoupily civilní satelitní záběry války v Afghánistánu
17. 10. 2001 Talibán se znovu pokusil nabídnout Američanům bin Ladena
17. 10. 2001 31 osob přišlo v americkém Senátu do styku s antraxem
18. 10. 2001 Policie ČR: Kam se obrátit o radu, dostanete-li "podezřelý balíček"
18. 10. 2001 Zuří mezi afghánskými uprchlíky v Íránu epidemie Eboly?
18. 10. 2001 Zrádce národa Susan Sontagová: "Není divu, že jsou sdělovací prostředky zastrašeny"
18. 10. 2001 Ještě jednou o svobodě, Havlovi, Spojených státech a demokracii Jan  Čulík
18. 10. 2001 Brezinovy hyeny Dominik  Lukeš
18. 10. 2001 Co nestojí za to, o tom se nepíše Jan  Paul
17. 10. 2001 Jak Amerika umlčuje skeptiky
17. 10. 2001 Satira: Dopis Tonyho Blaira Afgháncům