3. 10. 2001
Proč byl přechod na nový redakční systém BL tak problematický |
Po více než pěti letech jsme nyní přešli od Internet Servisu k novému sponsoru, podniku Globe Internet. Chtěli bychom při této příležitosti Internet Servisu poděkovat za jeho pětileté sponsorování BL a díky zejména směřujeme na Petra Nováka, který působí nyní ve vedení firmy I.CZ, právě z jeho iniciativy vznikl v létě roku 1997 samostatný automatický redakční systém Britských listů, jehož prostřednictvím časopis vycházel až do nynějška. Internet se ovšem nesmírně bouřlivě rozvíjí a redakční systém BL v Internet Servisu byl brzo beznadějně zastaralý. Nevyhovovala grafická úprava, nebylo možno publikovat obrázky (ty jsme v poslední době museli vždy umísťovat na jiné servery), Internet Servis nevypracoval efektivní vyhledávací systém, který by byl schopen prohledávat celý archív BL (muselo se hledat po měsících či po čtvrtletích), navzdory opakovaným prosbám nebyl IS schopen zavést rozesílání Britských listů e-mailem s háčky a čárky či rovnou v html, atd. Pracovníci Internet Servisu byli ochotni Britské listy udržovat pasivním způsobem v provozu, avšak my jsme potřebovali aktivního technického správce, který by byl ochoten deník průběžně modernizovat a zdokonalovat - někoho, kdo by si byl vědom významu BL a z tohoto hlediska by je neustále technicky kultivoval. Bohužel, na této úrovni se s Internet Servisem nedalo spolupracovat - Britské listy nevydělávaly, a tak prý nebylo možné se v IS rozvoji jejich technické stránky samostatně a systematicky věnovat. Došlo k rozhovorům o možném zavedení redakčního systému jaký má list Neviditelný pes, ale realizace se pak neskutečnila. Problémy vznikly také s reklamním oddělením IS, které, jak se ukázalo, nebylo schopné pro časopis získávat reklamu. Když jsme si začali reklamu získávat sami, Internet Servis rozhodl, že si z plateb za tuto naši reklamu bude odpočítávat podstatné částkyBylo zjevné, že je zapotřebí aktivního rozvoje BL. Zahájili jsme od začátku roku 2001 hledání nového sponsora a podařilo se nám uzavřít velmi dobrou dohodu s podnikem Globe Internet. Od začátku roku 2001 jsme intenzivně pracovali na vytváření nového redakčního systému, který nyní budeme postupně zprovozňovat ve všech jeho funkcích - jeho součástí jsou i chaty, fotogalerie, atd. Nezávisle na našem hledání nového partnera nám na jaře 2001 vypověděl Internet Servis dosavadní dohodu, s půlroční výpovědní lhůtou. Podle závěrečné dohody měl systém běžet souběžně na novém i starém serveru do 15. října, což by umožnilo hladký, bezproblémový přechod. Došlo však k určitým zmatkům. V pátek 28. září Internet Servis z vlastní iniciativy rozeslal našim e-mailovým subskribentům dopis, že končí rozesílání BL e-mailem - dostali jsme pak desítky dopisů, dotazujících se proč tomu tak je. V pondělí 1. 10 jsme dostali e-mail, že buď uskutečníme přechod okamžitě, nebo nám IS začne účtovat za své služby 40 tisíc měsíčně. Zmatek byl odstraněn a Internet Servis na naši žádost přece jen nechal starý systém (ovšem bez rozesílání BL e-mailem) v provozu dál. Rozhodli jsme se však jeho služeb už nevyužívat a přestože jsme původně zamýšleli na nový redakční systém přejít bezporuchově během následujících čtrnácti dní, přešli jsme k novému providerovi - s určitými technickými potížemi, danými tím, že jsme museli vydat v novém redakčním systému číslo starým způsobem - už od 1. října 2001. Teprve nyní uvádíme v provoz nový redakční systém, jehož veškeré funkce budeme postupně zprovozňovat během několika dalších dní. Děkujeme čtenářům za trpělivost a omlouváme se za technické problémy. Ještě jednou děkujeme Internet Servisu za jeho pětileté sponzorování Britských listů. |