3. 10. 2001
Debata na vysokých školách v Americe:Měli by se studenti snažit chápat pachatele teroristických útoků?Od teroristických útoků v New Yorku a ve Washingtonu dne 11. září zdůrazňují univerzitní i středoškolští učitelé po celých Spojených státech, že je důležité rozumět zahraničním kulturám. Někteří univerzitní učitelé však protestují, že zachází tento multikulturalismus příliš daleko.
|
Obávají se, že by mohly americké školy a univerzity odmítnout v případě válečného konfliktu poskytovat loajalitu americké vládě, tak, jak k tomu došlo v době vietnamské války. V ohnisku debaty je profesor historie na Yale University Paul Kennedy, který v nedávné přednášce požádal své posluchače, aby si představili, že jsou Palestinci, kteří oslavovali teroristické útoky, a aby se snažili rozebrat si, co asi vede lidi k takovým reakcím. A kontroverzně v nynější americké atmosféře Kennedy zdůraznil, že je prý pochopitelné, že americká vojenská, hospodářská a diplomatická moc a urážlivé kulturní signály vyvolávají nenávist. Donald Kagan, profesor starořecké a starořímské literatury na téže univerzitě, proti tomu minulý týden protestoval. Argumentoval, že se profesor Kennedy a jeho kolegové stali obětí atmosféry, v níž se automaticky obviňuje oběť. Na jiných školách a univerzitách v Americe přidali učitelé na seznam četby pacifistické spisovatele. Školy také začínají studovat více materiálu o islámském náboženství a jeden učitel na New York University přednáší o tom, jak se Pentagon chová vůči Osamu bin Ladenovi. Rostoucí xenofobní hněv proti islámským kulturám zpochybňují učitelé, kteří argumentují, že studenti musejí vědět, proč k útokům došlo, napsal deník Washington Post. |