Aj Wejwej: Neexistuje uprchlická krize. Existuje jen lidská krize

16. 3. 2017

Světová média si všímají instalace čínského umělce Al Wejweje v pražské Národní galerii. Je to obrovský gumový člun se stovkami lidí natlačených do něho, který visí ve vzduchu ve výstavní síni. 258 postav bez tváře jsou umělcovou poctou utrpení uprchlíků. Wejwejovo dílo připomíná přeplněné čluny, které se snaží doplout do Evropy. Wejwej navštívil množství uprchlických táborů v Evropě a na řeckém ostrově Lesbos, kudy vstupují uprchlíci do Evropy, si založil studio.

V roce 2016 přeplulo Středozemní moře 363 348 lidí. Více než 3770 lidí zemřelo ve snaze dostat se do Evropy.

Aj Wejwej: Vidíte tolik věcí o dětech, ženách, těhotných dámách, o mladých mužích, o starcích, stařenách... Se strachem, v zoufalství se snaží dostat na druhý břeh, aby tam nalezli mír a bezpečí.

Wejwej také obalil sloupy berlínské koncertní síně tisíci záchranných vest a pokryl své sochy vystavené v Praze zlatými termálními přikrývkami.

Znovu vytvořil také šokující obraz Ajlana Kurdiho, syrského batolete, které se utopilo u řeckého pobřeží.

Wejwej je přesvědčen, že společnost ztrácí své základní hodnoty. Projevuje se to způsobem, jímž reaguje na uprchlickou krizi.

"V této době nejistoty potřebujeme více snášenlivosti, soucitu a vzájemné důvěry. Protože jsme všichni jedno."

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 17.3. 2017