Poradíte české firmě?

10. 3. 2017

Brněnská firma Silvia Engine vynalezla chytré nové řešení spalovacího motoru. Avšak jak ho uplatnit ve světových automobilkách, aby si toho povšimli? České vládní úřady pomoci nedokážou. Mají naši čtenáři nějaké nápady jak to udělat? Abychom nebyli jen montovnou? Děkujeme.

Dobrý den pane Čulíku,

obracím se na vás s tématem, které je trošku technické ale asi ne nezajímavé pro spostu chlapů zajímajících se o motory, píše Petr Bodeček z brněnské firmy Silvia engine, s.r.o.

Bohužel česká podpora novým inovacím, vynálezům a pokroku je nastavena zcela brutálně (Promiňte za to slovo, ale je to spíše na osobní pohovor s tristní zkušeností )...

Podařilo se nám vyvinout nový typ motoru, který má po 150 letech fungování spalovacích motorů trošku jiný "hardware" a který jsme prezentovali na nedávném veletrhu v Brně Věda výzkum inovace (... nechci komentovat veletrh ani okolnosti, ale bohužel nesplnil jakákoli očekávání dle předpokladů. A neočekával jsem kromě plánovaných schůzek jakoukoli publicitu díky tomuto veletrhu... ) ( ... Zkrátka vývoj je v Česku v .. špatném stavu... jsme jen montovna)

V rámci možností jsem se pokusil před více než měsícem obeslat korespondenčně cca 220 světových výrobců spalovacích motorů kromě Číny. Ale dopisy evidentně nedorazily do správných rukou, protože nebyly směřovány na konkrétní osoby, ale pouze na "engine research department". Naše stránky nebyly navštíveny prakticky nikým z oslovených.

JAK TO FUNGUJE A JAKÉ TO MÁ VÝHODY:

VÝHODY TOHOTO ŘEŠENÍ PROTI MOTORU S PÍSTEM A VÁLCEM:

1) Motor má pravidelný chod - díky tomu, že dochází za jednu otáčku ke čtyřem cyklům, tedy čtyřem expanzím.

2) Má nízké vibrace – kinematicky motor neobsahuje žádné díly s posuvnými pohyby a má plynulý chod. Vibrace na rozdíl od pístového motoru jsou srovnatelné skoro s elektromotorem.

3) Vysoký kroutící moment – způsobený přímým pákovým přenosem síly na hřídel.

4) Malý stavební prostor – motor dosahuje kompaktnosti blížící se elektromotorům.

5) Jednoduchá konstrukce – motor nemá rozvodové ani jiné podpůrné mechanismy potřebné pro svoji funkci. Má pouze asi 40% součástek (na jednotlivé ks ) pístového jednoválcového motoru.

6) Nízká údržba – je dána velmi jednoduchým provedením konstrukce.

Motor je koncipován jako zážehový, má tedy zapalovací svíčku. Ve vývoji tedy lze jako palivo použít, benzín, ethanol, zemní plyn, vodík….

Vhodným použitím by byl pro křovinořezy, motorové pily a elektrocentrály.

JAK TO FUNGUJE: Lopatky pístu, které mění úhlovou rychlost díky jednoduché eliptické převodovce a při otáčení vytváří pravidelně objemově se měnící prostory čtyř komor. Tyto objemové změny v každé jedné komoře vytvářejí pravidelný cyklus známý jako Carnotův resp. Ottův cyklus. Dochází k sání, kompresi, zážehu a expanzi a výfuku, jak je znázorněno barevně. Za jednu otáčku dojde ke čtyřem sáním, kompresím, expanzím a výfukům.

Petr Bodeček

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 13.3. 2017