Rychlost automatizace bude záviset na tom, jak lehké bude nahradit lidské pracovníky
13. 1. 2017
The pace of automation will be determined by how easily worker displacement — and the backlash — can be handled https://t.co/2c7RmZqDiJ
— Financial Times (@FT) January 13, 2017
Zatímco Donald Trump Američanům slibuje, že bude "největším tvůrcem nových pracovních příležitostí, jakého kdy stvořil Bůh", odcházející prezident Barack Obama varoval, že "nezastavitelná automatizace zlikviduje velké množství dnešních pracovních příležitostí".
Rychlost zavádění automatizace určí, jak lehce si společnost poradí s likvidací pracovních sil a zda to vyvolá velkou politickou nestabilitu. Nová zpráva McKinseyho z tohoto týdne odhaduje, že polovinu všech úkolů, které dnes lidé provádějí v zaměstnání, mohou provádět roboti prostřednictvím technologií, které už existují. Avšak ani tento odhad nenaznačuje, jak dlouho bude trvat, než ty technologie budou zavedeny. Konzultanti odhadují, že by to mohlo trvat 20 až 60 let.
Automatizovaná osobní i nákladní auta už existují a potenciální trhy pro ně jsou obrovské. Nikdo však neví, zda to bude trvat 5, 10 nebo 30 let, než vznikne velký trh s automatizovanými automobily. Ve zprávě o dopadu automatizace na ekonomiku varoval tento týden Bílý dům, že většina z 1,7 milionu dnešních řidičů kamionů v USA bude nahrazena automaty. Může to ale "trvat roky nebo i desetiletí". Bylo by totiž nesmírně nákladné nahradit dnešní 2 miliony kamionů, které mají životnost 20 let, automatickými vozidly. Stálo by to 320 miliard dolarů.
Zřejmě bude automatizace do kamionové dopravy pronikat postupně. Automatizované kamiony zřejmě budou postupně zaváděny nejprve na nejdelších a nejnepříjemnějších trasách. Jinou možností jsou konvoje, kdy první vozidlo řídí člověk a za ním pojede konvoj automatizovaných vozidel. Není vyloučeno, že zavádění automatizace bude postupné, ale zaručit to nikdo nemůže, varují Financial Times.
Podrobnosti v angličtině ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 16.1. 2017
-
16.1. 2017 / Theresa May: Pro mě je prvořadé zakázat Evropanům přístup do Británie a zrušit pravomoci Evropského soudu13.1. 2017 / Všichni jsme Donalda Trumpa podcenili16.1. 2017 / Merkelová: Osud Evropy je v našich rukou16.1. 2017 / Německo ostře zkritizovalo Trumpovu kritiku jeho prouprchlické politiky i Trumpovo ochranářství16.1. 2017 / Trump: "Brexit bude vynikající věc"16.1. 2017 / Uprchlíci v Bělehradu/Refugees in Belgrade9.11. 2016 / JDE DO TUHÉHO. Nastávají těžké časy. Podpořte finančně nezávislou novinářskou práci Britských listů15.1. 2017 / Donald Trump zahájil týden Martina Luthera Kinga útokem na hrdinu občanských práv Johna Lewise16.1. 2017 / Facebook zavádí v Německu filtr proti fake news15.1. 2017 / Když nechcete migranty, půjdete později do důchodu16.1. 2017 / Antisemitský historik David Irving se chlubí podporou Trumpových fanoušků. Našli ho na internetu16.1. 2017 / Sicilský kostel se stal synagogou14.1. 2017 / Trump není normální politik. Nemá stud15.1. 2017 / Čína: O statutu Tchajwanu jednat nebudeme15.1. 2017 / Více než sto lidí se utopilo, poté, co se ve Středozemním moři převrátila loď s uprchlíky13.1. 2017 / Trump: Jdou po mně hnusáci13.1. 2017 / Uprchlík z Československa: Státy musejí bezodkladně přijmout uprchlické děti z mrazivých táborů na Balkáně13.1. 2017 / Brexit: Hlavní vyjednavač EU požaduje "mimořádný" přístup evropských států do londýnské City13.1. 2017 / Karel DolejšíBez dělnictva, bez náboženství pokroku, či bez obojího: Budoucnost levicového projektu13.1. 2017 / BBC zakládá tým pro boj proti fake news13.1. 2017 / Trump je zosobněním gigantického amerického egoismu13.1. 2017 / Schmalbart: Vznikající platforma proti dezinformacím13.1. 2017 / Americké zpravodajské zdroje varují Izrael před sdílením informací s Trumpovou administrativou13.1. 2017 / Čtyři rostoucí rizika ohrožující globální stabilitu3.1. 2017 / Hospodaření OSBL za prosinec 2016