Když účel světí prostředky
20. 10. 2016 / Daniel Veselý
Návštěva tibetského
duchovního vůdce v Praze opět potvrdila rozpolcenost české politické scény,
kde ani v jednom ze dvou táborů neexistuje místo pro realitu ani
soudnost. Na jedné straně stojí ti, kdo jsou ve svém svatém zápalu schopni
přezírat očividné kontroverze jimi uctívaného simulakra, a na druhé straně se
zase šikují ti, kdo zištně a s notnou dávkou servility podepisují narychlo
spíchnutá prohlášení o své loajalitě vůči cizí velmoci.
Česká aktivistická scéna
a řada tuzemských politiků projevuje nadměrnou míru nadšení, přijde-li na
přetřes otázka Čínou okupovaného Tibetu. To samo o sobě není nic špatného,
kdyby tato energie nebyla omezena jen na problém, na jehož řešení mají naši
aktivisté pramalý vliv, na rozdíl třeba od problému Izraelem okupované
Palestiny.
Samotný symbol maligní
čínské okupace Tibetu, dalajláma, je ovšem značně kontroverzní osobností, aniž
by jeho činnost byla podrobena střízlivému hodnocení. Je pozoruhodné, že
nekritickým stoupencům tibetského duchovního vůdce nevadí skutečnost, že on a
jeho kolegové v exilu pobírali tučné prebendy od CIA na operace guerillových buněk proti čínské
vládě. Sám dalajláma měl ročně k dispozici 180 tisíc dolarů, které měl
údajně věnovat na osvětovou činnost a podporu tibetského hnutí v exilu. Tibetské
hnutí odporu získávalo finance od CIA v letech 1960 až 1974, a tato
podpora byla zrušena poté, co se Nixonova administrativa sblížila s vládou
Mao Ce-Tunga.
Čína se z mocenského
dosahu USA vymanila v roce 1949; v Bílém domě se dokonce hovořilo o „ztrátě Číny“, poté co brutalitu jím podporovaných Čankajškových nacionalistů
vystřídala důvěrně známá brutalita režimu Mao Ce-Tunga. CIA se v intencích
studené války snažila podkopat integritu čínského režimu, mimo jiné i podporou
tibetského hnutí odporu včetně poskytování výcviku a dodávek zbraní. To sám dalajláma
později označil za škodlivou politiku, neboť Spojené státy podle
jeho slov sledovaly pouze své zájmy, aniž by jim šlo o samotné Tibeťany.
„Sňatek“ CIA a tibetského exilu se jeví v horším
světle, jelikož během této doby se CIA aktivně podílela na genocidě stovek tisíců komunistů a bezzemků v Indonésii
a ve Vietnamu „neutralizovala“ 81 tisíc nepřátelských vojáků a jejich stoupenců.
O ušlechtilosti zájmů USA v Tibetu lze proto s úspěchem pochybovat.
Kdyby tibetský duchovní
lídr mínil svá slova s ohledem na výše uvedené informace i jeho vlastní
hodnocení skutečně upřímně, jistě by se peněz, jež mu CIA dlouhé léta zasílala,
veřejně zřekl. Vzhledem k tomu, že výše jeho jmění se odhaduje na 100 miliónů dolarů, neměl by to být žádný
problém. Takové gesto by jistě bylo hodno obdivu.
V myslích tuzemských
aktivistů se Tibet před čínskou okupací zobrazuje jako romantický mýtus,
třebaže zde panovala feudální teokracie symbolizovaná nevolnictvím. Dalajláma je, přes své úsilí o demokratizaci
tibetského hnutí odporu, dědicem tohoto systému, byť na odborné úrovni existují
odlišné pohledy na tibetskou společnost před čínskou invazí. Idealizace poměrů v Tibetu, ať již
pramení z neznalosti či úmyslného zamlčování faktů, je v konečném
důsledku stejně škodlivá, jako jejich jednostranná démonizace.
Čeští bojovníci za práva
Tibeťanů volají po jejich úplné nezávislosti na Číně, a v tomto ohledu
jsou papežštější než papež, neboť dalajláma usiluje o širší autonomii Tibetu v rámci Číny,
nikoliv o jeho samostatnost.
Tibetský duchovní vůdce
je ctěn a obdivován kvůli svým apelům na mírové řešení konfliktů a vzájemnou
toleranci, a to na mnohé z nás, znechucených sílící xenofobní rétorikou,
působí jako hojivý balzám. Nicméně zatímco dalajláma laje Pekingu, Západ
kritizuje pouze kosmeticky poukazováním na negativní dopady materialismu a
konzumerismu. Dalajláma kupříkladu během projevu na letošním Foru 2000
vychvaloval amerického prezidenta Baracka Obamu a Spojené státy coby lídra
svobodného světa, a tímto cizeloval jejich destruktivní vliv ve světě, přestože
většina respondentů mezinárodního průzkumu veřejného mínění, zveřejněného před
třemi roky BBC, označila USA za největší ohrožení světového míru.
Kdyby čínský prezident Si
Ťin-pching po Obamově vzoru provozoval globální kampaň bezpilotních letounů umožňující
zabíjet tisíce skutečných a domnělých nepřátel Pekingu bez řádného soudu, těžko
by jej mohl dalajláma kritizovat, neboť i on by se stal jednou z obětí
tohoto státně-teroristického programu.
Dalajláma jako světově
uznávaná osobnost nebyl schopen veřejně odsoudit nejflagrantnější porušení mezinárodního práva v
tomto století - invazi do Iráku, i když v soukromí se ostře vyslovil jak proti první válce v Zálivu, tak proti nelegální
intervenci o 12 let později. Těžko odhadnout, proč tomu tak bylo, možná se Jeho
svatost obávala, že by mohla přijít o privilegované postavení u západních
politických špiček.
Leč shora uvedené námitky
jen stěží otřesou až komickou vírou české aktivistické a politické scény v moudrost
tibetského duchovního vůdce, jehož stanoviska, jakkoliv je nejedno z nich inspirativní, ale postrádají vyváženost a globální pohled.
Dnešní „protibetské
národní obrození“, jehož jsme v ČR svědky, se v osobě dalajlámy navzdory
uvedeným kontroverzím snaží vykreslit morální autoritu, která má fungovat jako
štít vůči politickým elementům na domácí scéně, jimž na dodržování lidských
práv příliš nesejde.
Dalajlámova návštěva v Praze
totiž přiměla čtyři nejvyšší ústavní činitele ČR včetně prezidenta a premiéra,
aby písemně stvrdili svou poslušnost vůči čínské vládě. Zajímavý je podpis
premiéra Sobotky, který po prohraných volbách zřejmě tápe ve své politické
orientaci jak uvnitř ČSSD, tak napříč politickým spektrem. Podle protibetských aktivistů se tito politikové snaží
zvrátit prozápadní orientaci naší země a nasměrovat ji na Východ.
Ačkoliv není za stávající
situace možné hovořit o hrozícím nebezpečí, že by se Česká republika stala
čínským satelitem, neboť členství v EU a NATO toto naprosto znemožňuje, jde
samozřejmě o neblahý trend.
Česká republika je pro
čínské investory zajímavá především jako součást mnohem většího celku, konkrétně
Evropské unie, jež představuje největšího obchodního partnera Pekingu. Avšak nesebevědomé a podlézavé chování
předních českých politiků vůči Pekingu signalizuje, že se chováme jako úslužný vazal.
To pro Českou republiku nevěstí nic dobrého, neboť čínský průnik na český trh
může být veden bez rukaviček.
Česká politická
reprezentace v čele s Milošem Zemanem, který se svými sympatiemi
k Říši středu nikdy netajil, tedy hazarduje s pověstí ČR, již představuje
jako nesvéprávnou zemi, a snaží se zachovat přízeň čínských investorů za každou
cenu. Tito politikové navíc přehlížejí otázku porušování lidských práv
v Číně, a to českým stoupencům dalajlámy leží v žaludku snad nejvíce.
Situace by se dala popsat
následovně: Na jedné straně stojí nekritičtí příznivci simulakra, kteří se
snaží zabránit domnělému obratu ČR na Východ, a na straně druhé nesvéprávní
vazalové, již chtějí udržet přízeň Pekingu hlava nehlava a již volky nevolky vytvářejí
nedůstojné podmínky pro česko-čínské obchodní vztahy. V obou případech
zřejmě platí známé přísloví „Účel světí prostředky“, přestože se se zamýšlenými
záměry nakonec mine.
Vytisknout