Otevřený dopis ministru dopravy
Řešení zoufalé dopravní situace a nezaměstnanosti v jednom
26. 11. 2015 / Ivo Barteček, Štěpán Cháb
Vážený pane ministře dopravy,
obracím se na Vás jako zaměstnanec z projektu dálničtroků (dálniční otrok) a tlumočím Vám informace o plánu na realizaci investic do silniční sítě pro rok 2015 - 2016. Návrh je na konci, nicméně věnujte pozornost celému textu, protože Vás s ním zatím nikdo nejspíš neseznámil. Sedíte na postu teprve chvíli, takže dobíhaly předchozí projekty a nebyl důvod Vás s tím seznamovat a také nejspíš ani nikdo nevěděl, jak Vás seznámit se situací.
Abych vás uvedl do situace, na nejnižší úrovni ve vašem resortu, v oblasti stavby dálnic, vznikl ke konci předchozí vlády pilotní projekt, o kterém se nemluví, protože umožňuje nejen čerpat peníze z evropských fondů, ale také řeší jednou provždy nezaměstnanost. Je to státní obchodní tajemství a konkurenční výhoda a … prostě to bylo nařízeno z Bruselu.
Jedná se o projekt na stavbě dálnic, kde místo normálních dálničárů je na tajné stavbě dálnice D35 zaměstnáno 500 000 dálničtroků. Projekt vznikl jako jeden z pokusných programů, kde z Bruselu prostě nepobrali vysokou cenu za stavbu dálnic v České republice, a také proč má země pouze jednou páteřní dálnici, která je permanentně přecpaná a rozbitá, a tak přišli s řešením vrátit se o pár prověřených tisíciletí zpátky a nařídit stavět ústřední silnice v této zemi ověřenou metodou tzv. “holýma rukama” jako ve starověkém Římě, na příkladu 120 km úseku dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí.
Jak je to finančně řešeno. Standardní náklady na tříproudovou dálnici s šířkou padesát metrů, délkou kilometr, jsou obvykle cca 500 miliónů za kilometr, to dává 10 000,- Kč na metr čtvereční dálnice a to tak akorát vychází na teoretického dálničtroka, který má k dipozici 12 metrů čtverečních k práci na rok a cena za něj je 120 000,- Kč. Když se to notně přežene a v průměru se hloubí 10 metrů do hloubky, tak jeden dálničtrok zpracuje za ten rok 120 metrů krychlových, neboli 120 tun materiálu, zprůměrujeme-li hlínu, vodu, kámen atd. na 1kg / litr.
Průměrný rok má 2 000 pracovních hodin (250 pracovních dnů x 8), takže nakonec dálničtrok zpracuje 1 kg materiálu za minutu (120 000 kg / 2 000 pracovních hodin / 60 minut), neboli zpracování 1 kg materiálu stojí jednu korunu. Dálničtroci pracují i v nepříznivých podmínkách +5 stupňů Celsia globální-evro-teplo-zimy, ale nestěžují si, neboť to stále mají jednodušší než ve školce na pískovišti, kde je přeci jen standard zpracovat minimálně 2 - 3 kila písku za minutu (pouze za stravu a odpolední spánek), jinak by se hrad z písku stavěl věky.
Každopádně projekt funguje na výbornou, protože nezaměstnanost se díky tomuto projektu drží stále na stejných číslech, nové nezaměstnané se podařilo transformovat na dálničtroky, jinak by po předchozí vládě byla nezaměstnanost dvojnásobná.
Navíc se podařilo nenápadně přesměrovat finance zpět k lidem. Navenek jsou finance rozdělovány skrze podobnojmenné stavební společnosti (například Skunka, Nedostav), aby se zahraniční kapitál nepolekal a staví se stejným tempem jako dosud, aby se zatím příliš nenabourávaly standardní korporátní praktiky, ale ve skutečnosti jdou peníze přímo na lidi. Výsledek je, že za proinvestovaných pokusných 60 miliard na 500 000 dálničtroků za rok je rukama vybudováno 120 km dálnice D35.
Tolik oficiální report a původní plán. Jeden problém je v tom, že nikdo vyšší místa neinformoval o tomto novém přístupu v roce 2014 a na rok 2015-2016 jste se rozhodli proinvestovat 233 miliard, to je cca 120 miliard za rok. Při plánovaném původním přístupu by to snad ještě šlo, na úřadu práce máme ještě dalších 500 000 lidí, to znamená že kdyby se stavělo jen rukama jako dosud, tak těch 120 miliard dokážeme prostavět - ale bude nulová nezaměstnanost a to by se určitě nelíbilo nadnárodnímu kapitálu. Ale je zde ožehavější problém. Popravdě se nám situace kapku vymkla kontrole a...
...oni se nám dálničtroci nespokojili pouze s transformováním svých svěřených 12 metrů čtverečních, oni prostě po prvním týdnu přehazování lopatou, dusání kladivy a nabírání betonu špachtlí řekli NE. Oni totiž všichni přišli z různých profesí, a tak začali přemýšlet, využili své zkušenosti a začali se organizovat.
Protože stavební společnosti vlastně již neměly co dělat se stroji, protože se opět stavělo rukama, stroje ležely ladem a tak cena jejich pronájmu klesla.
Dálničtroci-právnící si první měsíc vyjednali pár dotací z Bruselu navíc a pronajali zlevněné stroje, přepravní pásy, míchačky, nákladní auta, pořádné nástroje, počítače z domu, programy z Pirate Bay atd., a měsíc se s tím učili zacházet.
Nejen že v tom půl milionu dálničtroků byl dostatek řidičů, stavebníků, odborníků, takže místo nicnedělání na úřadu práce za mnohem nižší státní příspěvek rádi pustili do těch pár složitějších úseků jako jsou mosty a tunely, ale ona i normální technologie postoupila od 80 let a tak i amatéři s pomocí mobilů a různých pokročilých aplikací, které má dnes každý k dispozici skoro zadarmo, se dokázali zorientovat, naplánovat, proměřit, zorganizovat.
První měsíc prostě odmítli sedět na svých 12 metrech a zvládli studium a přípravnou fázi všeho. Druhý měsíc si s dodanými stroji a zajištěným materiálem (poslední státní cementárna a asfaltárna jim byla přidělena jako pokus, stejně tak 3 nevyužívané lomy a jedna stará hliníkárna) vyrobili všechno potřebné a třetí měsíc postavili celou dálnici, přeci jen půl milionu lidí - to množství pracovní síly je sakra znát.
Mosty sice dokončili až po 12 měsících, protože beton schne déle, tunel nahradili údolím, protože jim Betrostav nechtěl půjčit rypadla, když už finance netekly přes něj, sem tam se akčně změnil plán a dálnice se protáhla přes nevykoupené pole - majitelé obvykle neprotestovali, když nenásilně jejich usedlost obklopilo několik tisíc dálničtroků na cestě z práce do stanového tábora a sborově jim zazpívali nějakou lidovou písničku o spolupráci.
Kolem a kolem, něco se neřešilo standardně, ale to nejde vždy a po roce je tady hotová dálnice a půl milionu profesionálních dálničtroků - silničárů, kteří se tak nějak sami rekvalifikovali.
A před čím teď stojíme. Dálničtroci se koukli na internet a seznali, že v Číně v roce 1988 začali budovat dálniční systém znovu a do roku 2014 postavili 104 500 km dálnic za celkovou cenu 4 800 miliard Kč, přepočteno méně než 50 miliónů Kč za kilometr (Expressways of China. In: Wikipedia, The Free Encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, last modified on 11. 10. 2014 [cit. 2014-10-19]). Současný dálničtrok světa znalý také zjistil, že mzda dálničtroka v Číně roste stabilně 10 procent ročně již 20 let. Dálničtrok neporovnává, zda se má lépe na základě směnného kurzu a co si může koupit evropský dálničtrok v Číně, ale zda dálnice jsou hotové tady a teď a zda jeho osobní situace zde se zlepšila o těch 10 procent ročně, jako to jde jinde. Vidí, že před 20 lety dálničtroci v Číně neměli ani kolo a dnes si kupují byty a vyrábí mobily.
Návrh rozpočtu dálničtroků:
Investice 240 miliard do silniční sítě ČR
2015 – 120 miliard
60 miliard - plat zkušených 500 000 dálničtroků á 120 000,- Kč / rok
6 miliard - zvýšení platu dálničtroka o 10 procent
snížení pracovní doby na 20 hodin týdně (přece jen za 11 000,- Kč třeba v Rakousku nebo Německu cca hodinu cesty z většiny území ČR ani kuře nehrabe)
30 miliard - z úřadu práce se vezme 250.000 nových dálničtroků á 120 000,- Kč / rok
10 miliard - z Číny zapůjčíme levné stroje a všechen další materiál, který tam je 5 x levnější než v Evropě, stačí na to několik kontejnerových lodí, v Číně se dálnice v roce 2015 stejně nestaví (právě si splnili 20 letku), takže rok bude trvat než vymyslí další)
3 miliardy - 2 x Emma Maersk Čína - ČR a zpět (2x 15500 kontejnerů)
7 miliard - půjčka 10000 náklaďáků, 2000 válců, 2000 jeřábů, 2000 bagrů
14 miliard - nákup extra asfaltu, stavba nových cementáren, otevření nových lomů, atd.
za rok postavíme 1200 km dálnic, navazujíce i v Rakousku, Polsku, Německu, protože dálnice, které nenavazují jsou na dvě věci (1200 km x 1000 m x 50 šířka = 60 mil. metrů čtverečních / 750 000 dálničtroků = 80 metrů čtverečních na dálničtroka za rok)
dostaneme na 100 miliónů Kč za 1 km dálnice, což je cena hodná České republiky
mimo jiné snížíme nezaměstnanost o 3 procenta
mimo jiné dostavíme všechny potřebné dálnice
2016 - 120 miliard
dálnice budou již hotové, tak tedy 3600 km nových normálních silnic
Předpokládám, že buď Vám vstávají vlasy hrůzou na hlavě (byl-li jste dosazen lobby, která věřila, že si něco ukousne z koláče), nebo Vám vstávají vlasy hrůzou z toho, že dálnice je možno dokončit v dohledné době a alespoň 10 let nebude v tomto oboru co dělat.
Každopádně by Vám měly vstávat vlasy hrůzou z jiného důvodu, a to proto, že jakmile se dálničtroci doslechli o dvojnásobné investici na příští rok, tak nám přišli poděkovat na ŘSD a přinesli výše uvedený plán - no je jich tady teď před okny půl milionu, a zatím mají radost co se týká očekávání lepších zítřků. Kdo ví, co by se stalo, kdyby radost mít přestali.
S pozdravem Váš věrný zaměstnanec,
Emil Havran
Vytisknout