Střety zájmů za zájmy veřejnými? I v případě osudu dětí?
12. 1. 2015 / Bohumil Kartous
Debata kolem novely školského zákona odhaluje střet zájmů mezi odborníky i nedůsledný přístup zřizovatelů k řešení segregace na školách. Rozpory panují i v tom, jakou roli mají hrát ve školní přípravě domácí úkoly. Odklady se psychologu Martinovi jeví jako symptom nedůvěry rodičů ve školský systém. Je zajímavé, co se stane, když si učitelka vyzkouší roli žákyně: lituje, že to nepřišlo mnohem dříve. Jak funguje systémová podpora inkluze v praxi? Podívejte se na přehled nejčtenějších článků na webu EDUin.cz v minulém roce. Více v pravidelném týdenním souhrnu Beduin (1. 12. – 7. 12. 2014), připravovaném spolkem EDUin.
Témata týdne:
- Vystřízlivění pro učitelku s dlouholetou praxí přišlo, když si zkusila na dva dny roli studentky (originál v Aj). Lituje, že to nepřišlo první rok její praxe.
- Přehled toho, co nastane v českém školním vzdělávání během roku 2015, přináší iDNES.cz.
- Podle ředitelky české pobočky Googlu řada mladých lidí rezignuje na formální vzdělání, přitom i takových firmách, jako je Google, na určitých pozicích hraje titul stále roli (HN).
- Lukáš Policar, zakladatel Podnikavé školy, mluvil v rámci Creative Mornings Prague o svém vztahu ke vzdělávání (Stream.cz).
- V ČR je v současnosti více než 800 dětí, které své základní vzdělávání absolvují doma (Frekvence 1).
- Za pozornost stojí rozhovor s Marcelem Chládkem o kvalifikaci učitelů, maturitě z matematiky a obezitě (iDNES.cz).
- Škola by měla umět zvrátit rodinný handicap dětí při vzdělávání, myslí si ředitel soukromého gymnázia v Letohradě Vratislav Šembera.
- O technickém vzdělávání mluvil v ČRo Tomáš Feřtek.
- Poněkud rozptýlené zamyšlení nad smyslem školství nabízí Dalibor Štys, někdejší ministr školství. Kdoví proč na blogu Ondřeje Šteffla (Aktuálně.cz)...
Výrok týdne:
„V pátek před Vánočními prázdninami dostal můj syn ve 2. třídě trest, že se napil v hodině! Měl napsat pět vět o tom, že se to nedělá." Já se ptám - je 1814 nebo 2014? Žijeme v ČR nebo v Severní Koreji?“ komentář Tomáše Hajzlera z Facebooku.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Debata o novele školského zákona zadrhává na posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí. Tzv. § 16 novely školského zákona, v němž má být formulován způsob posuzování a uplatňování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, možná bude důvodem, proč ke schválení novely nedojde v předpokládaném termínu. Naznačuje to článek v LN, který poukazuje na možný střet zájmů, týkající se diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb. Jana Zapletalová, náměstkyně ředitele Národního ústavu pro vzdělávání, která v tomto střetu údajně hraje roli, vysvětluje svůj pohled na věc v rozhovoru pro EDUin. Na potřebu rozšířit diagnostiku o testování schopnosti adaptace dětí, která se doposud neprovádí, upozorňuje Stanislav Štech (Deník Referendum). Vadí mu také údajně posunutý mediální obraz, koncentrovaný na „boj psychologů s psychiatry“. Jan Černý z Člověka v tísni Stanislavu Štechovi odpovídá, zpochybňuje a dokládá, že by v odborných kruzích panovala shoda na diskriminaci části dětí. Tématu se bude obšírně věnovat následující Kulatý stůl SKAV, na nějž vás srdečně zveme.
- Domácí úkoly opět na paškále. Aktuální šetření v zemích OECD (ceskaskola.cz) ukazuje, že čím více děti tráví času s domácími úkoly, tím lepší to má vliv na jejich školní výsledky. Zajímavé na tom je, že v roce 2008 obdobný průzkum univerzitních odborníků z USA (rvp.cz) naopak ukázal, že množství domácích úkolů pozitivně ovlivňuje pouze učení nadprůměrných dětí s dobrým rodinným zázemím. Podstatnou otázkou je, jak by měly domácí úkoly vypadat, aby byly pro děti zajímavé a efektivní, a také to, jak s vypracovanými úkoly dále ve škole zacházet a jak pomoci těm dětem, s nimiž se rodiče z různých důvodů na domácí přípravě nepodílejí. Někteří psychologové připomínají také alternativu dobrovolných úkolů (Novinky.cz).
- Odklady školní docházky jako projev nedůvěry rodičů v systém? Psycholog Václav Mertin se pro nadaci Člověk v tísni vyjádřil v tom smyslu, že odklady nejsou většinově dány nepřipraveností dětí, ale nedůvěrou rodičů ve školský systém. Psychologové údajně svým doporučením pouze vycházejí obavám rodičů vstříc, protože „chrání klienta“. Podle údajů Pedagogické fakulty UK je podíl rodičů, kteří žádají o odklad docházky, několikanásobně vyšší než v okolních zemích. Převažují děti z nepodnětného prostředí. Na téma připravenosti dětí k zápisům do ZŠ proběhne ve čtvrtek 15. 1. 2015 debata pořádaná Člověkem v tísni a EDUin. „Novinku“ v tomto směru připravují některé ZŠ: registraci po internetu.
Inspirace z (a do) praxe
- Kurzy psaní Wikipedie pro seniory. Zdarma, klidně bez ohlášení. Skvělé.
- Děti hledají učitele Aj. Žáci ZŠ Montessori Na Beránku chtějí svého rodilého mluvčího. Doporučte.
- Příběh Žanety. Jak funguje Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v praxi.
- Literární soutěž o cenu Waltera Sernera o nejlepší povíku. Pro mladé od 15 – 21 let, příspěvky do 12. 2.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 11. schůze školského výboru sněmovny parlamentu ČR. Veřejně přístupné jednání, na pořadu je novela školského zákona. 15. 1. v 10:00, místnost č. 106, 1. patro budovy A, Sněmovní 4, Praha.
- Kulatý stůl SKAV na téma diagnostiky dětí pro vzdělávací potřeby, její podoby a potřebnosti. 22. 1. v čase 10:00 – 12:30, ZŠ Vodičkova, Praha.
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři
VytisknoutObsah vydání | Úterý 13.1. 2015
-
12.1. 2015 / Účet na Twitteru používaný velitelstvím americké armády ovládli hackeři z Islámského státu12.1. 2015 / Má-li Evropa překonat islamistický terorismus, musí bojovat za hodnoty, které považuje za důležité12.1. 2015 / Chorvatsko zvolilo první prezidentku na Balkáně8.1. 2015 / Václav HořejšíSmutná zpráva - těžce nemocná dcera našich australských kolegů zemřela. Problém s pojištěním dětí cizinců je třeba vyřešit!12.1. 2015 / Let MH17: Hledání pravdy11.1. 2015 / Arabský tisk publikoval k masakru v redakci Charlie Hebdo ostře kritické kreslené komentáře11.1. 2015 / Lassana, muslimský hrdina z Vicennes11.1. 2015 / NěkteřÍ Češi už zase chtějí jiné občany odsunovat a skandálně proti nim uplatňují kolektivní vinu9.1. 2015 / Jan ČulíkPočkejte, nejsou čeští islamofobní křiklouni tak trochu jako ti "muslimští" extremisté?9.1. 2015 / Jan ČulíkJohann Hari: Argumenty nikdy nikoho nepřesvědčí. Zajímavé ale je zkoumat motivaci, proč si lidé co myslí9.1. 2015 / Daniel VeselýNejvětším nebezpečím pro západní civilizaci jsou hloupost a ignorace, nikoliv islám11.1. 2015 / Muslimové v Praze vyjádřili solidaritu s Paříží10.1. 2015 / Hospodaření OSBL za prosinec 2014