Proč se nemluví o tom, co nad Ukrajinou vůbec dělalo to malajské letadlo?
23. 7. 2014
Vážená redakce,
chtěl bych poděkovat, že se usilovně věnujete snaze objasnit původce sestřelu dopravního letadla nad východní Ukrajinou. Přiznám se, že mne velmi znepokojilo počáteční ujištění v mainstreamových médiích, že se to nikdy objasnit nepodaří. Ono mediální ptydepe: "každý bude tvrdit svou pravdu a ta skutečná se nikdy nezjistí", píše Jiří Wagner.
Přiznám se, že mne překvapuje, že v rámci diskuse není téměř žádným způsobem reflektován jeden z důležitých aspektů této události. Co dělalo civilní dopravní letadlo nad oblastí kde probíhala občanská válka, kdo ho tam pustil, kdo za to má odpovědnost? Přiznám se, že to, že se tím nezabývají běžná média mne nepřekvapuje, zjevně již dávno ztratila schopnost objektivně informovat a nejen o této kauze a představa, že by mohla klást nepříjemné otázky mimo rámec drsně nastolené oficiální propagandy je iluzorní. Hlavou mi běží následující otázky:
Proč Ukrajina nenaplnila svou povinnost uzavřít letový provoz nad východní Ukrajinou, když v dokumentech Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), jehož členy je 195 zemí včetně Ukrajiny, je jednoznačně řečeno, že stát, ve kterém probíhají otevřené boje, má povinnost uzavřít vzdušný prostor pro civilní letadla?
Existuje vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letového provozu, že neměla žádné informace o jakékoli potenciální nebezpečnosti ukrajinského vzdušného prostoru, jako zdůvodnění proč nezasáhla?
Byla trasa malajského dopravního letadla Ukrajinci odkloněna na sever standardní trasy, přímo nad občanskou válkou postiženou oblast?
Je Ukrajinskou tajnou službou zabavena a je utajována komunikace mezi řízením letového provozu a malajským letadlem? Nebo je dostupná?
Nejsem v této oblasti žádným odborníkem, zdrojem otázek jsou internetovské diskuse, přesto věřím, že odpovědi na mé otázky mohou přispět k rozptýlení asi nejen mých obav, že obrázek celé události tak jak je nám médii hlavního proudu předkládán je zkreslený a ne zcela objektivní.
Budu hluboce vděčný, pokud se Vám podaří v některém z článků postihnout některou výše uvedených otázek. Opravdu mi to vrtá hlavou.
Odpověď Jana Čulíka: Samozřejmě se o tom diskutovalo, jenže ne v českých médiích. V pátek odpoledne jsem o tom slyšel i na českých frekvencích na BBC World Service dlouhou a zajímavou debatu, že samozřejmě o trasách letů rozhodují také peníze. Bylo rozhodnuto, že let nad 10 000 metrů je bezpečný. Malajské letadlo letělo 300 metrů nad touto hladinou.
Ale nejzajímavější bylo, že konečné rozhodnutí o tom, kudy letadlo poletí, má vždycky pilot. Pilot rozhodl, že poletí přes východní Ukrajinu.
Zde si dovolím spekulaci: Rozhodl-li malajský pilot o tom, že poletí přes Ukrajinu, je možné, že Malajec nevěděl o tom, že ukrajinští vzbouřenci sestřelují ukrajinská vojenská letadla, protože o ukrajinském konfliktu se v malajských médiích asi tolik nepíše jako ve střední Evropě.
VytisknoutObsah vydání | Středa 23.7. 2014
-
23.7. 2014 / Velitel separatistů: Naše jednotky měly systém Buk23.7. 2014 / Jan ČulíkČeské rádio vychvaluje systém univerzitního školného, který v Británii spektakulárně krachuje22.7. 2014 / Peklo v Gaze pokračuje23.7. 2014 / Karel DolejšíMH17: Proč na místě nehody nikdo neviděl ukrajinský bitevník, který tam měl podle Moskvy být?22.7. 2014 / Evropská unie nenařídila nové sankce proti Rusku23.7. 2014 / Pochod Prahou za okamžité ukončení bombardování Gazy, ukončení blokády a vyhlášení příměří22.7. 2014 / Aleš UhlířPracovní právo musí chránit slabší stranu před bezohlednými manýrami zaměstnavatele22.7. 2014 / Izrael prohrává kvůli sociálním sítím mediální válku22.7. 2014 / Svědci z města Torez: Byl tady raketový systém Buk21.7. 2014 / MH17: Svět zuří, na místě katastrofy vládne chaos21.7. 2014 / Hry, které Putin hraje21.7. 2014 / Obama požaduje okamžité příměří v Gaze21.7. 2014 / Malajský premiér se dohodl s proruskými vzbouřenci o předání černých skřínek z letadla MH1721.7. 2014 / Máme i vlastní problémy2.7. 2014 / Hospodaření OSBL za červen 2014