Souhlasím: Ani ve Švýcarsku vás nevydírají

16. 11. 2012

Pane Čulíku,

plně souhlasím s tím, co jste napsal, píše Jan Foniok. Švýcarsko: Nejen mezi podnikateli, ale i běžně při dodávání zboží a služeb spotřebitelům obchodníci často nevyžadují platbu předem. Objednané zboží dovezou, později poštou přijde účet (faktura) se splatností obvykle 30 dní. Stejnětak jsem nikdy nezažil, že by někdo chtěl předem zaplatit předplatné novin či časopisu: opět faktura se splatností 30 dní. Několikrát se mi stalo, že jsem účet někam založil a zapomněl zaplatit. Uplynulo oněch 30 dní a ještě asi další dva týdny a poštou přišla připomínka, že jsem nezaplatil účet. Přesně jako Vaše kamarádka jsem zaplatil původní částku a záležitost byla vyřešena. Jediný, kdo mi účtoval 10 Fr. penále, byla banka za zapomenutý účet za kreditní kartu.

Švýcarský zákon na ochranu spotřebitele také stanoví, že jestliže vám někdo zašle zboží, které jste si neobjednali, nemusíte nic platit, ale ani nic vracet - zboží si smíte ponechat. (Tentýž zákon platí i ve Velké Británii, pozn. JČ) Jde o ochranu před typickým trikem některých obchodníků: Jednou jem si objednal jakousi knihu, přišla poštou společně s fakturou, zaplatil jsem a byl jsem spokojen. Asi o rok později poslalo nakladatelství další knihu, prý pokračování či co, a fakturu. Mailem jsem namítl, že jsem nic neobjednával, načež se mi omluvili s tím, že samozřejmě nic platit nemusím. Knihu jsem věnoval knihovně.

Pokud vytvoříte fond pro financování právníků v této záležitosti, rád přispěju.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 16.11. 2012