Než něco podepíšete, poraďte se!

16. 11. 2012 / Milan Daniel

Pana Janduse je mi sice líto, nejsem si však jist tím, zda si za svou situaci nemůže do značné míry sám.

Jak píše, problém vznikl z toho důvodu, že si nevyzvedával korespondenci na místě trvalého bydliště, jímž je v jeho případě obecní úřad.

Je nutno si však uvědomit, že vytvoření takového bydliště je v podstatě jen virtuální akt, údaje o trvalém bydlišti jsou totiž potřebné třeba ke zřízení volebního práva nebo k vydání osobních dokladů. Je ve vlastním zájmu každého občana, aby si zajistil doručování písemností, například zřízením doručovací adresy, p. o. boxu, datové schránky nebo vyzvedáváním zásilek na poště.

To pan Jandus zjevně neudělal, asi ho to nenapadlo.

Za nepochopitelné považuji, že mu nebyla stržena z platu poslední splátka z jeho dluhu na nebankovním úvěru. Je to opět otázka smlouvy -- nebyla-li dodržena ze strany věřitele, měl by mít pan Jandus právo úspěšně se bránit.

Lidé jsou při uzavírání půjček, které jim mohou zničit život, bohužel stále velmi lehkomyslní. Pan Jandus a další, které jejich otec před půjčkami varoval, se měl poradit, aby se vyhnul možným problémům. Nemajetní občané mohou v každém kraji využít služeb občanských poraden. Některé z nich mají i detašovaná pracoviště v menších místech v okolí, jsou i takové, jež poskytují v jednodušších případech poradenství online prostřednictvím skype, např. ZDE prostřednictvím služby videoMOST.

Nechci rozhodně výše uvedenou výtkou obhajovat gaunerské metody vymahačských firem a praxi obskurních společností poskytujících nebankovní úvěry. To je pochopitelně především věcí špatně nastavené legislativy. Tu ale může občan ovlivnit jen velmi málo. Platit by měl proto princip předběžné opatrnosti -- než něco podepíši (zvláště týká-li se to mých závazků a peněz), desetkrát si to rozmyslím a když si nejsem stoprocentně jist tím co mám vlastně podepsat a jak to mám ošetřit, abych se nedostal do ještě větších problémů, poradím se.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 16.11. 2012