KOUTEK REKLAMNÍ TUPOSTI:

Zpotvořený Baťa

28. 8. 2012 / Tomáš Koloc

Co paměť sahá, s prodáváním za ceny končící devítkou začal v Československu předválečný průmyslový hegemon Tomáš Baťa, který využil psychologický objev, že stojí-li něco 99, 90 korun, člověk má pocit, že je to levné -- nestojí to přece ještě stovku. Ačkoli tenkrát šlo vlastně také o sofistikovanou a kultivovanou formu ohlupování nakupujících, byla to přece jen poctivější hra, než dnes. Tomáš Baťa totiž skutečně nechal nakupujícího, aby inzerované haléře ušetřil. Jak ale nazvat reklamní pracovníky, kteří používají tutéž praktiku v době, kdy byly haléře zrušeny?

(Tuto cenovku jsem vyfotil v jednom královéhradeckém Tescu. Tesco tuto techniku používá i v jiných českých městech. Platíte-li kartou, halíře vám samozřejmě účtují přesně. Když platíte v hotovosti a kupujete jen tuto jednu inzerovanou věc, inzerovanou částku vám zaokrouhlí směrem nahoru, v tom případě jde tedy o klamavou reklamu.)

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 28.8. 2012