Ulovit miliardáře: Odcizená groteska o tom, že všechno v ČR je založeno na podvádění
9. 1. 2012 / Jan Čulík
Tak jako se Tomáš Vorel zobrazil groteskním stylem divadla Sklep poslední léta komunismu v Československu filmem Kouř (1990), pokusil se r. 2009 o obdobný groteskní portrét pokročilého postkomunismu v "komedii" Ulovit miliardáře. Potíž je, že film nefunguje. Má nepřehledně napsaný příběh a nepřináší skoro vůbec nic nového: jen znovu a znovu jako mnoho předchozích filmů opakuje tytéž informace o zkorumpovanosti každého a prodejnosti a manipulovatelnosti všech. Hrdinou filmu je miliardář Grossman (Tomáš Matonoha), který se uchází o koupi "Komerciální banky". Najatý na to, aby mu v tom zabránil, je zákulisní manipulátor Ivan Lehký (Jiří Mádl), a ten to učiní tak, že zinscenuje falešnou televizní reportáž, podle níž Grossman na ulici údajně zkopal malého romského chlapce. Zmanipulovaný tisk se toho chytí a udělá z toho celostátní hlavní zprávu.
Grossman je, zdá se vyřízen, zvlášť když se do věci vloží také zkorumpovaná policie, která ho začne vyslýchat. Film se posunuje kupředu prostřednictvím nepříliš objevného vývoje: Koupě Komerciální banky je ohrožena, Grossmanova mladá milenka Kateřina v luxusním podnikatelově bytě, která pracuje jako televizní meteoroložka, se také cítí ohrožena na kariérním postupu, a Grossmanovi a jeho dvěma nejbližším spolupracovníkům (ze záhadných důvodů jsou to gayové a židé) nezbývá než se pokusit koupit televizi, aby mohli šířit vlastní propagandu. To se jim podaří, Grossman ze záhadných důvodů opustí mladou blondýnu Kateřinu a namluví si bývalou policistku středního věku, blondýna skončí s Ivanem Lehkým a stane se, jak manipulátor přislíbil nejpopulárnější televizní moderátorkou v zemi.
Na podporu vězněného Grossmana vystupují podplacení romští aktivisté, pražští intelektuálové a židé. Film tak naznačuje, že žádné politické hnutí není autentické, všechno je manipulace a podvod, jenže veřejnost ve své hlouposti nepřemýšlivosti zmanipulovaným "informacím", předkládaným jim údajně "nezávislými novináři", tupě věří.
Groteskně obtloustlý "nezávislý novinář", nemytý a nečesaný, s rozcuchanými mastnými vlasy, pracující pro komerční televizi a "odhalující nepravosti" svými zmanipulovanými reportážemi, je zřejmě parodií na takového Radka Johna, nebo na podobné televizní reportéry. Film je absolutním karikaturou všech institucí dnešního Česka.
Jako nejzhoubnější a nejprolhanější se v něm jeví sdělovací prostředky, policie, kulturní a podnikatelská sféra i jakékoliv zájmové skupiny jsou hned na dalším místě. Nikdo není imunní a všichni se rádi nechají zkorumpovat penězi. Za peníze budou na veřejnosti opakovat cokoliv.
Nejvýznamnějším, ironizovaným, společenským ideálem je být "slavnou moderátorkou". Režisér a jeho tým jsou zjevně od české současnosti hluboce odcizeni, jenže povrchní groteskou, která jen opakuje věci všeobecně známé, to všem těm "kriminálníkům" nandat nejde.
VytisknoutObsah vydání | Pondělí 9.1. 2012
-
9.1. 2012 / Jan ČulíkUlovit miliardáře: Odcizená groteska o tom, že všechno v ČR je založeno na podvádění9.1. 2012 / Síla čínské vojenské moci je nedoceněna2.4. 2012 / Hodně klesající tendence17.4. 2012 / Zprávy, které nemají názor9.1. 2012 / Poznámka k Habermannovu mlýnu7.1. 2012 / Maďarský "Viktátor" čelí protestům7.1. 2012 / Novoroční rozhodnutí v roce 2012: Nedělejte je2.1. 2012 / Smogový dýchánek č. 46.1. 2012 / Hrozí další válka v Perském zálivu?6.1. 2012 / Tomáš KolocNa podzim zemřel bez povšimnutí médií (!) nejstarší chartista, filosof-spouštěč Pražského jara 1968, téměř stoletý Jiří Hermach (1912 -- 2011)6.1. 2012 / Veksláci jsou všude6.1. 2012 / Děkuji všem9.1. 2012 / Informace pro potenciální autory Britských listů5.1. 2012 / Hospodaření OSBL za prosinec 2011