23. 9. 2008
Aktivisté, kteří pomalovali 85 billboardů na D1, poprvé promluvilitisková zpráva týdeníku A2 Dva lidé ze skupiny, která v noci na 6. září 2008 na dálnici D1 ve směru z Brna do Prahy poskvrnila růžovou barvou desítky billboardů, ale i reklamy na mostech a obří poutače uprostřed polí, poskytli první rozhovor kulturnímu týdeníku A2. V něm uvedli, že se akce účastnilo až padesát lidí. |
Z rozhovoru je zřejmé, že šlo o vyjádření občanského protestu proti stavu naší nejstarší a nejdelší dálnice. "D1 je billboardy nejvíce okupována. Nejčastěji zde také zasahují do okolní krajiny," říká anonymně pro A2 jeden z nočních útočníků na otázku, proč si vybrali právě dálnici D1. A druhý dodává: "Rozhodli jsme se pro směr z Brna do Prahy, protože právě v Praze se o existenci billboardů na dálnicích rozhoduje." Jedna ze společností, která provozuje většinu billboardů v okolí D1, News Outdoor Czech Republic, nabídla při dopadení aktivistů půlmilionovou odměnu. "Pronajímatelé ploch nepotřebují otevírat diskusi o tom, zda billboardy patří k dálnicím, neboť ta už se vedla v parlamentu několikrát a vždycky skončila na mrtvém bodě. Je jasné, že tam fungují silné lobby," dodávají k tomu aktivisté. K činu se v úterý 23. září v Lidových novinách vyjádřil i spisovatel Ludvík Vaculík, který tento typ občanského protestu podporuje: "Tu někdo konečně zakročil místo ministra vnitra. Nemám s tím nic společného, ale přijímám spolupachatelství a těším se na další naše takové činy." Jde o jednu z prvních culture jamming akcí, jež se odehrála v České republice a měla upozornit na skutečnost, že někam reklama nepatří. Další texty v 39. čísle A2 se věnují právě tomuto tématu. Vysvětlují historické a kulturní pozadí modifikací reklamních ploch (jež vycházejí už z dadaismu a bojovaly například proti fašistické propagandě) a odhadují budoucnost českého uměleckého a aktivistického prostředí v této oblasti. Číslo A2 kulturního týdeníku věnované krotitelům reklamy vychází ve středu 24. 9. 2008. |